Запровадження єдиного механізму надання електронних послуг

Ставку ПДВ в 14% для сільськогосподарської продукції пропонують змінити: Законопроект 5425
14.05.2021
Цифрова економіка в Україні: високотехнологічні продукти та послуги, детінізація доходів та зростання податкової культури
19.05.2021
Show all
Запровадження єдиного механізму надання електронних послуг

Пошук / Search

Запровадження єдиного механізму надання електронних послуг

14 травня 2021 року Верховною Радою України зареєстровано Законопроект України за номером 5495 “Про особливості надання електронних публічних послуг”, який визначає поняття електронних публічних послуг, комплексних електронних публічних послуг, автоматичного режиму надання електронних публічних послуг, встановлює особливості механізму їх надання, та спрямований на подолання законодавчих перешкод у їх наданні.

Даний Законодавчий Акт має галузеве спрямування та потребує погодження Комітетів:
  • З питань цифрової трансформації
  • З питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування
  • З питань бюджету
  • З питань антикорупційної політики
  • З питань інтеграції України до Європейського Союзу.
Тобто, вже з осені 2021 року державні органи не матимуть права вимагати паперові документи для надання послуг, якщо ця інформація вже є в реєстрі.
Президент України запевнив, що саме 24 серпня 2021 року Україна увійде в режим “paperless”.
Минулого року Україна вперше взяла участь у дослідженні рівня зрілості сфери відкритих даних Open Data Maturity та увійшла до топ-20, отримавши кращий результат, ніж середній показник у Європі.

Українська держава сьогодні робить перший крок до електронної демократії – єдиний портал державних послуг «Дія» запускає місцеві петиції.


Україна вже здійснила діджитал-революцію!
Раніше, щоб отримати низку дозволів, треба було платити хабарі. Зараз треба лише платити за інтернет. Раніше це десять кабінетів. Зараз – один сайт. Раніше – 50 довідок у чергах. Зараз – три-чотири кліки у смартфоні. Раніше – тижні й місяці. Зараз 10 чи 20 хвилин, щоб відкрити ФОП і ТОВ у режимі онлайн!

Минулого року бізнес онлайн відкривало лише 5% підприємців, а зараз – 50%.

Ми – перша країна у світі, де цифрові паспорти мають таку ж юридичну силу, як і паперові. Низка документів – у смартфоні, можливість зареєструвати новонароджену дитинку – у смартфоні, можливість змінити місце реєстрації – у смартфоні. Все у смартфоні. Загалом запущено десятки онлайн-послуг. Портал і додаток «Дія», якими користується сьогодні понад 10 мільйонів громадян України.

Завдяки «Дії» більш як 800 тисяч підприємців змогли оформити матеріальну допомогу під час карантинних обмежень.

Створюється єдина платформа якісних, захищених та об’єднаних державних реєстрів, по яких будуть «бігати дані, а не платники податків»

Головним пріоритетом залишається питання національної безпеки. У цьому контексті повна побудова цифрової держави дає можливість всім органам і службам ефективно працювати онлайн, за будь-яких обставин, у будь-якому місці, у будь-який час.

Надання можливості громадянам України брати участь в ухваленні важливих рішень через інтернет – доступ до швидкого інтернету для всіх мешканців нашої України. Лише за останні півроку понад два мільйони громадян вперше отримали доступ до 4G. Мільйон українців навчились азів цифрової грамотності. А цьогоріч ми прагнемо забезпечити доступом до фіксованого інтернету три тисячі українських сіл, їхні школи, лікарні та бібліотеки.

До 2024 року в Україні планується оцифрувати всі державні послуги, охопити 95% населення доступом до якісного інтернету, навчити 6 мільйонів українців базової цифрової грамотності та втричі збільшити обсяг надходжень в ІТ-галузь.

Більш ніж один мільйон українців цього року отримають доступ до фіксованого оптичного інтернету. Це тисячі об’єктів соціальної інфраструктури – школи, лікарні.

Для безпечного використання по всій країні цифрових документів з 17 травня у додатку «Дія» запрацював новий сервіс – статичний QR, що є ще одним способом надавати свої цифрові документи для невеликих організацій, у яких немає власних розвинутих автоматизованих систем, наприклад для готелів.


Що стосується Законодавства України в цій сфері, то на сьогодні Законодавством України не врегулювано питання щодо надання публічних послуг у електронній формі, що призводить до виникнення перешкод в їх отриманні громадянами України та відповідно порушення їх прав і свобод.

Все більше громадян Україні користуються послугами в електронній формі. Так, тільки електронними публічними послугами через Єдиний державний вебпортал електронних послуг починиючи з 2020 року скористалося близько 573 тисяч осіб.

У зв’язку з зазначеним, виникла необхідність щодо законодавчого врегулювання питань, пов’язаних з наданням (отриманням) всіх категорій публічних послуг, зокрема, в електронній формі, що приведе до формування єдиного підходу до механізму їх надання.

Проєкт Закону України розроблено з метою законодавчого визначення правових засад реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання електронних публічних послуг, а також особливостей їх надання.

Законодавчим Актом 5495 вводяться нові терміни, такі як:
  • «електронна публічна послуга»
  • «автоматичний режим надання електронної публічної послуги»
  • «комплексна електронна публічна послуга»
  • «система електронної взаємодії електронних ресурсів»
  • «публічна послуга»
  • інших термінів, пов’язаних з наданням (отриманням) електронних публічних послуг, а також встановлюються особливості їх надання.

Також Законопроектом вносяться зміни до Закону України «Про адміністративні послуги», необхідні для врегулювання питань, пов’язаних з наданням публічних послуг в електронній формі.

Правовідносини у зазначеній сфері регулюються:
  • Законом України «Про адміністративні послуги»
  • Законом України «Про дозвільну систему у сфері гоподарської діяльності»
  • Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності»
  • Законом України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання»
  • Законом України «Про соціальні послуги»
  • Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям»
  • Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми»
  • Кодексом України про адміністративні правопорушення, та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у сфері надання адміністративних, соціальних та інших публічних послуг.
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до Проект Закону “Про особливості надання електронних публічних послуг”
Зміст положення (норми) чинного законодавстваЗміст відповідного положення (норми) проекту акта
Закон України «Про адміністративні послуги»
Стаття 3. Законодавство у сфері надання адміністративних послуг … 2. Надання адміністративних послуг здійснюється відповідно до цього Закону з урахуванням особливостей, визначених законами, які регулюють суспільні відносини у відповідних сферах, зокрема Законом України«Про ліцензування видів господарської діяльності», Законом України«Про ветеринарну медицину». …Стаття 3. Законодавство у сфері надання адміністративних послуг … 2. Надання адміністративних послуг здійснюється відповідно до Закону України «Про особливості надання електронних публічних послуг» тацього Закону з урахуванням особливостей, визначених законами, які регулюють суспільні відносини у відповідних сферах, зокрема Законом України«Про ліцензування видів господарської діяльності», Законом України«Про ветеринарну медицину». …
Стаття 9. Порядок надання адміністративних послуг … 8. Суб’єкт надання адміністративної послуги отримує відповідні документи або інформацію без участі суб’єкта звернення на підставі поданих відомостей у заяві, у тому числі шляхом доступу до інформаційних систем або баз даних інших суб’єктів надання адміністративних послуг, підприємств, установ або організацій, що належать до сфери їх управління, або через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів. 9. Суб’єкт надання адміністративної послуги, підприємства, установи або організації, що належать до сфери його управління, які володіють документами або інформацією, необхідними для надання адміністративної послуги, зобов’язані:   1) забезпечити безоплатне надання таких документів або інформації не пізніше трьох робочих днів з дня отримання запиту від суб’єкта надання адміністративної послуги, якщо інше не передбачено законом;   …Стаття 9. Порядок надання адміністративних послуг … Виключено                 9. Суб’єкт надання адміністративної послуги, підприємства, установи або організації, що належать до сфери його управління, які володіють документами або інформацією, необхідними для надання адміністративної послуги, зобов’язані:   Виключено           …
Проект Закону “Про особливості надання електронних публічних послуг” доступний для завантаження:

Прийняття Проекту Закону України забезпечить законодавче врегулювання питань, пов’язаних з наданням (отриманням) всіх категорій електронних публічних послуг.

Президент України подякував команді Міністерства цифрової трансформації за проведену роботу.
Актуально за темою е-трансформації України:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *