Законопроекти 4543 та 4572 про приватизацію великих державних підприємств задля інвестицій та збільшення їхньої вартості

ТОП-10 інноваційних додатків для роботи 2021: The 10 most innovative workplace companies of 2021 by Fast Company
15.03.2021
Grow up Agro 2021: допомога в започаткуванні та веденні бізнесу в Агросфері
17.03.2021
Show all
Законопроекти 4543 та 4572 про приватизацію великих державних підприємств задля інвестицій та збільшення їхньої вартості

Пошук / Search

Законопроекти 4543 та 4572 про приватизацію великих державних підприємств задля інвестицій та збільшення їхньої вартості

24 грудня 2021 року у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону про внесення зміни до розділу V “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про приватизацію державного і комунального майна” щодо приватизації об’єктів великої приватизації за номером 4543

Законодавчий акт спрямований на забезпечення проведення низки підготовчих, організаційних заходів та заходів, які передують проведенню безпосереднього продажу об’єктів великої приватизації на аукціонах, та проведення аукціонів з  продажу об’єктів великої приватизації.

Метою є наповнення державного бюджету коштами від продажу об‘єктів великої приватизації з метою зняття законодавчих обмежень на вжиття будь-яких заходів з приватизації об‘єктів великої приватизації, у тому числі проведення аукціонів.

Передбачено виключення пункту 72розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», відповідно до якого тимчасово, на період встановлення Кабінетом Міністрів України карантину та обмежувальних заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), аукціони з продажу об’єктів великої приватизації не проводяться.

Це сприятиме надходженню до Державного бюджету коштів від приватизації об’єктів великої приватизації.

4 лютого 2021 року Верховна Рада України голосами 284 народних депутатів підтримала урядовий законопроект 4543 про розблокування прозорих аукціонів великої приватизації в першому читанні, процес якої був зупинений рік тому через пандемію. Прийняття цього законопроекту у другому читанні та в цілому ліквідує останній бар’єр на шляху залучення сталих інвестицій через велику приватизацію в економіку України.


04 січня 2021 року у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про Фонд державного майна України” та інших законодавчих актів України щодо сприяння залученню інвестицій в процесі приватизації та оренди державного і комунального майна за номером 4572

Треба бути послідовними та також підтримати законопроект 4572 “Про внесення змін до Закону України “Про Фонд державного майна України” та інших законодавчих актів України щодо сприяння залученню інвестицій в процесі приватизації та оренди державного і комунального майна, які розроблені депутатами, спільно з експертами ФДМУ, “Прозорро.Продажі” та Мінекономіки. Це допоможе пришвидшити приватизаційні процеси шляхом удосконалення інституційного механізму приватизації.

Законодавчий акт викладено на 77 сторінках та доступний для завантаження:

Проект Закону розроблено з метою пришвидшення приватизаційних процесів шляхом удосконалення інституційного механізму приватизації.

Завданнями проекту є встановлення дієвої структури та організації діяльності Фонду державного майна України, спрямованої на підвищення результативності його функціонування;уточнення окремих положень законодавства з питань приватизації, управління об’єктами державної власності, корпоративного управління тощо, спрямованих на прискорення приватизації та підвищення ефективності управління об’єктами державної власності, щодо яких прийнято рішення про приватизацію.

Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна», прийнятий 18 січня 2018 року  за № 2269-VIII, забезпечив суттєве спрощення процедур приватизації, проте не було досягнуто очікуваного позитивного ефекту стосовно високих темпів приватизації. В державній власності залишається значна кількість неефективно працюючих підприємств (більше 3,5 тис.).

На нових засадах вже запущено процес малої приватизації. Об’єкти малої приватизації продаються на більш ніж 30 електронних майданчиках системи ProZorro.Продажі. Нові способи продажу довели свою ефективність, але продаж виставлених об’єктів малої приватизації не може забезпечити виконання Фондом державного майна України поставлених завдань з наповнення державного бюджету.

Протягом 2018 – 2019 років судами різних інстанцій фактично було заблоковано процес великої приватизації.

Гальмування процесу великої приватизації перешкоджає пошуку інвестора і надходженню інвестицій.

З метою прискорення економічного розвитку 2 жовтня 2019 року прийнято Закон  України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» № 145-IX, яким розблоковано процес масштабної приватизації в Україні. Очікується передача значної кількості об’єктів з переліку на продаж, що вимагає  удосконалення процедурних питань.

Необхідність розроблення законопроєкту викликана також потребою вдосконалення законодавчого регулювання діяльності Фонду державного майна України в частині нівелювання  зовнішніх впливів при виконанні його повноважень.

Концептуальні засади, які покладені в основу законопроєкту,  обговорювались 30 червня 2020 року на засіданні Національної Ради Реформ і були підтримані. У розробці законопроекту брали участь фахівці Фонду державного майна України та державного підприємства «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ».

Для пришвидшення і удосконалення процесів приватизації вносяться зміни до Господарського кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, Господарського процесуального кодексу України, Кодексу України з процедур банкрутства, Кодексу законів про працю України,Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», Закону України «Про управління об’єктами державної власності», Закону України «Про акціонерні товариства», Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Закону України  «Про передачу об’єктів державної та комунальної власності», Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю», інших актів законодавства. 
Змінами передбачається:
  • нівелювання можливості блокування приватизації судом через забезпечення позову;
  • можливість проводити первинне публічне розміщення акцій (IPO) для державних компаній;
  • централізація прийняття рішень стосовно включення об’єктів в переліки об’єктів малої приватизації та рішення про їх приватизацію;
  • розширення повноважень Фонду щодо включення об’єктів державної власності до переліку об’єктів, які підлягають приватизації, зокрема об’єктів щодо яких виявлено заборгованості, що перевищують 50 % балансової вартості активів;
  • оптимізація строків прийняття рішення про приватизацію та процесу передачі об’єктів в управління Фонду державного майна України;
  • врегулювання питання щодо виключення об’єктів з переліків об’єктів малої приватизації та подальших дій з непроданими об’єктами;
  • можливість продажуоб’єктів великої приватизації через електронні майданчики;
  • зменшення корупційних ризиків при  викупі об’єкта приватизації орендарем, викуп за ринковою ціною, встановленою аукціоном;
  • компенсація орендарю витрат на поліпшення орендованого державного майна у випадку приватизації його іншим покупцем;
  • врегулювання питання оренди майна господарських товариств, які належать державі або територіальній громаді;
  • захист прав держави на земельні ділянки, які перебувають під об’єктами нерухомості, що передаються в оренду у складі єдиних майнових комплексів;
  • розширення кола об’єктів, що можуть передаватися в оренду;
  • розподіл коштів, одержаних від продажу державного майна, зокрема на фінансування державного бюджету спрямовується 88 відсотків коштів від приватизації об’єктів великої приватизації та 67 відсотків коштів від приватизації об’єктів малої приватизації (включаючи 100 відсотків інших надходжень, безпосередньо пов’язаних з процесом приватизації), джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України є 10 відсотків коштів від приватизації об’єктів великої приватизації; 20 відсотків коштів від приватизації об’єктів малої приватизації;3 відсоткикоштів від приватизації об’єктів малої та 2 відсотки коштів від приватизації об’єктів великої приватизації;
  • спрямування 10відсотків коштів від продажу об’єктів малої приватизації державної власності до бюджетів розвитку відповідних місцевих бюджетів за місцем реєстрації об’єкта;
  • можливість перетворення державних комерційних підприємств при приватизації, у тому числі і в товариства з обмеженою відповідальністю із застосуванням усіх стандартів публічності, передбачених для акціонерних товариств;
  • непоширення на об’єкти державної власності, які передані на приватизацію, норм щодо формування на загальних підставах незалежних наглядових рад;
  • забезпечення ефективного оздоровлення та підвищення інвестиційної привабливості підприємств, які перебувають в управлінні Фонду, в процесі досудового врегулювання питань неплатоспроможності та запобігання їх банкрутству, а також посилення контролю з боку держави за ходом процедури банкрутства підприємств державного сектору економіки та захист майнових інтересів держави;
  • забезпечення врахування у Кодексі України з процедур банкрутства положень законодавства у сфері приватизації (зокрема, Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна», Закону України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації»),що стосуються особливостей банкрутства підприємств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію або щодо яких скасовано заборону на приватизацію;
  • встановлення, що позовна давність у 6 років застосовується до вимог про визначення недійсним правочину, вчиненого суб’єктом господарювання державного сектору економіки, з метою запровадження ефективного механізму очищення таких суб’єктів господарюваннявід фіктивних боргів, які заважають приватизації;
  • можливість безоплатно передавати з державної в комунальну власність корпоративні права підприємств, на балансі чи у статутному капіталі яких є майно, яке відповідно до Закону України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» може бути передане у комунальну власність безоплатно;
  • виключення норми щодо необхідності погодження призначення керівників підприємств, що належать до сфери управління міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, із місцевими державними адміністраціями для зменшення корупційних ризиків;
  • можливість Фонду державного майна України самостійно здійснити необхідні дії щодо приведення установчих документів акціонерних товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій належить  державі та які перебувають у сфері управління Фонду державного майна України, у відповідність та/або проведення їх реструктуризації/ліквідації;
  • захист Фонду державного майна України від вимог інших акціонерів щодо примусового викупу їхніх акцій у випадках, визначених законом;
  • уточнення процедури передачі в оренду ЄМК, заборони на оренду встановлену окремими спеціальними законами, гармонізація із законодавством про морські порти.
Прийняття цього Законопроекту сприятиме:
  • підвищенню ефективності управління об’єктами державної власності;
  • покращенню інвестиційного клімату та пожвавленню економічної активності;
  • зростанню довіри до приватизаційних органів.
Усі зміни до законодавства Законопроектів 4543 та 4572 гармонізовані між собою та реалізовують механізми пришвидшення, удосконалення та спрощення процедури приватизації.

З цього приводу 11 березня 2021 року відбувся круглий стіл за тематикою “Розблокування великої приватизації для залучення сталих інвестицій в економіку України”.

Уряд продовжує тримати курс на роздержавлення непрофільних активів. Усі нестратегічні, неефективні та збиткові підприємства мають бути приватизовані на прозорих аукціонах. Попри карантинні обмеження, сьогодні ми спостерігаємо величезний інтерес інвесторів. Так, завдяки малій приватизації у 2020 році державний бюджет отримав надходження від ФДМУ у розмірі майже 2,3 млрд грн. Настав час перейти на наступний етап – ухвалити закон, що дозволить розпочати аукціони великої приватизації й отримати нарешті шанс на їх відновлення та розвиток.

Приватизація – це не одноразове надходження грошей від продажу, а початок великого процесу інвестування, розвитку та зростання добробуту всіх, хто дотичний до процесу – працівників, їх родин, міст та селищ.

Зняття обмежень на продаж великих державних підприємств дозволить залучити до державного бюджету 12 млрд грн, саме така сума закладена у бюджет на 2021 рік. Позиція профільних комітетів ВРУ незмінна – продовження процесу прозорого залучення інвестицій.

Представники бізнесу підкреслили, що продовження заборони на приватизацію великих державних підприємств має негативний вплив на їх інвестиційну привабливість та зменшують вартість і також підтримали законопроекти, запропоновані Мінекономіки та народними депутатами.

Отож, чекаємо на прийняття цих важливих для економіки країни Законопроектів.

Читайте також про:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *