Види підприємницько-економічної діяльності домогосподарства без реєстрації ФОП – “Домоекономіка по-новому” за Законопроектом 6539
Реалізація нової моделі соціально-економічних відносин (ринкова економіка) в повному обсязі можлива за умови існування відповідних економічних суб’єктів. Світова практика свідчить, що найкращими економічними агентами в ринкових економіках є в першу чергу домогосподарства (домоекономіка), які, за сприятливих умов та бажання, перетворюються з мікробізнесу до малого, середнього та великого бізнесу.
У сучасних умовах сім’я (домогосподарство) несе значне податкове навантаження через зростаючу долю оплатних освітніх, соціальних і медичних послуг. Окремі фахівці вважають, що підтримка фінансового благополуччя сім’ї можлива при оподаткуванні загального доходу домогосподарства, а не окремо взятих платників податків.
На підставі аналізу доходів і витрат домогосподарств можна дійти висновку, що більшість витрат домогосподарств на споживання фінансується колективно із загального бюджету домогосподарства (сім’ї), у той час як доходи та майновий стан підлягають оподаткуванню окремо по кожному члену домогосподарства (сім’ї). У зв’язку з чим, відбувається невідповідність матеріального положення і податкового навантаження.
Суттєвою методологічною проблемою, що ускладнює перехід до «сімейного оподаткування» є те, що у науці фінансового права не сформована єдність думок щодо оподаткування доходів сім’ї чи доходів домогосподарства. Не заперечуючи ролі домогосподарств, ряд вчених вважають, що тільки сім’я (в тому числі як вид домогосподарства) є учасником податкових відносин.
На думку інших фахівців, поняття домогосподарство більш застосовне для фінансової науки, оскільки домогосподарство є економічною проекцією соціального феномену сім’я, тому поняття сім’я та домогосподарство можна вважати синонімічними у відносинах оподаткування. Людина вступає в економічні відносини самостійно або сім’єю, в якості домогосподарства.
На сьогоднішній день визначення «сім’я» та/або «домогосподарство» в якості суб’єктів податкових відносин не передбачено на законодавчому рівні, що є бар’єром на шляху розвитку соціальної підтримки домогосподарства (сім’ї). При цьому введення «сімейного оподаткування» не означає встановлення спеціального податкового режиму, а передбачає введення елементів «сімейного оподаткування» в діючу систему оподаткування доходів фізичних осіб.
Зазначимо, що домогосподарства є важливим складником фінансової системи країни, тому для самовідтворення і розвитку отримують певні доходи.
Економічне значення фінансових ресурсів домогосподарств полягає в тому, що вони забезпечують життєдіяльність його членів та є одним із джерел поповнення бюджету й цільових фондів, виступають джерелом внутрішніх інвестицій (заощадження). Завданням держави є формування цілісного механізму правового регулювання фінансової діяльності домогосподарств. Основним елементом фінансових ресурсів домогосподарств, які ведуть підприємницьку (економічну) діяльність – підприємницькій дохід, прибуток.
Світова методологія обстеження домогосподарств орієнтована на грошові доходи, але в Україні, де поширена тіньова зайнятість, а населення з певних причин вимушене приховувати значну частину доходів від реєстрації, існують суттєві розбіжності між заявленими та фактичними доходами.
Втім, врахуванню підлягає виробництво неформального сектору, яке визначається як вид виробничої діяльності, що здійснюється некорпорованими підприємствами у секторі домогосподарства, які не зареєстровані /або розмір яких по кількості зайнятих менше визначеного порогового значення та здійснюють будь-яке ринкове виробництво; як виробництво домогосподарств для власного кінцевого споживання, як види виробничої діяльності, внаслідок яких домогосподарства споживають та капіталізують вироблені ними товари та послуги.
Ступінь участі кожного члена домогосподарства у формуванні бюджету є індивідуальним та може зумовлюватися ступенем родинних зв’язків і рівнем окремих осіб у фінансуванні спільних витрат. Уся складність побудови оптимальних фінансових взаємовідносин між членами домогосподарства зумовлюється тим, що ця сфера життєдіяльності суспільства є найменш врегульованою з боку держави. Члени домогосподарства, як правило, на основі досягнення консенсусу самостійно приймають спільне рішення про необхідність та спосіб формування грошових фондів, їх величину та цільове спрямування, про час їх використання.
Проте роль фінансів домашніх господарств у забезпеченні економічного розвитку нашої держави залишається мінімальною. Це можна пов’язати з менталітетом населення України, який тривалий час формувався під впливом радянської ідеології та превалювання державної власності над приватною. Втім поступово відбувається переорієнтація домогосподарств України від самозабезпечення до отримання доходів від організованої економічної діяльності, що підвищує ефективність національної економіки, але збільшує вразливість домогосподарств до впливу економічної кризи та необхідності соціальної підтримки.
Національне домогосподарство (домоекономіка), як одна з первинних економічних одиниць в ринкових умовах є/має стати основою зростання вітчизняного малого/середнього/великого бізнесу.
Домогосподарство (домоекономіка) – унікальне соціально-економічне утворення, воно є основою життєдіяльності будь-якого суспільства, основою національної економіки. У ньому концентруються усі аспекти людського життя: біологічні, соціальні, економічні, що визначає актуальність законодавчого регулювання зазначених правовідносин. Втім, в українському законодавчому та економічному полі «домогосподарство» де-юре відсутнє. До сих пір в законодавстві України відсутнє правове закріплення домогосподарства, як суб’єкту правовідносин.
Домогосподарство (домоекономіка), залишалося в Україні однією з найменш досліджених економічних одиниць. Проте з огляду на ріст економічної самостійності домашніх господарств набувають особливого значення питання формування законодавчого врегулювання існування домогосподарств (домоекономік) та визначення основних пріоритетів забезпечення їх розвитку їх в сучасних умовах.
При цьому експерти наголошують: не в кожній країні рівень багатства домогосподарства залежить від доходу. Наприклад, громадяни Люксембургу мають середній дохід у розмірі $41,3 тис, однак при цьому річний бюджет домогосподарств на $100 тис. менший, ніж в американців з рівнем доходів у $44 тис. на рік.
Читайте також про: