Державна підтримка аграріїв: ухвалено законопроект про зниження ставки ПДВ
Так, 25 лютого 2021 року набрав чинності Закон №1115-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції». Він застосовується до податкових періодів, починаючи з 1 березня 2021 року.
Проте представники бізнесу та експерти вважають, що таке зниження ставок може призвести до підвищення цін на продукцію, одержану в результаті переробки сільськогосподарської сировини, за операціями з постачання якої застосовуватиметься знижена ставка ПДВ.
У разі здійснення платником податку операцій з постачання на митній території України зазначеної продукції (товарів), яка була придбана до першого числа звітного (податкового) періоду, за таким платником податку зберігається податковий кредит з ПДВ у розмірі, який був нарахований при придбанні та/або постачанні такої сільськогосподарської продукції (товарів).
Забезпечення стабільності цінової ситуації на ринках харчових продуктів, особливо в умовах сповільнення економічної активності, спричиненого здійсненням заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), є одним із пріоритетних завдань державної влади.
Запроваджене Законом України від 17 грудня 2020 року № 1115-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції” зниження ставки податку на додану вартість за операціями з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України окремих видів сільськогосподарської продукції, що, зокрема, спрямоване на запобігання застосуванню схем ухилення від оподаткування податком на додану вартість та штучного формування сум бюджетного відшкодування податку під час здійснення операцій, у тому числі експортних, з відповідною продукцією, несе ризики, як вважають представники бізнесу та широке коло експертів, підвищення цін на продукцію, одержану в результаті переробки сільськогосподарської сировини, за операціями з постачання якої застосовуватиметься знижена ставка податку на додану вартість.
За зниження ставки податку на додану вартість на сировинну продукцію виникають передумови для зміни структури ціни на цю продукцію. Рівень ціни реалізації продукції, включаючи ПДВ, виробниками швидше за все залишиться незмінним, а отже ціна на таку продукцію без ПДВ для переробних підприємств зросте. Відповідно такі підприємства, прагнучи зберегти свою рентабельність, підвищуватимуть вартість своєї продукції для кінцевого споживача. При цьому найбільш суттєві ризики в цьому аспекті пов’язуються з сільськогосподарською продукцією, яка є сировиною для виробництва м’ясних і молочних продуктів.
Як свідчить статистика, частка обсягів вивезення таких товарів за межі митної території України у загальних обсягах їх виробництва є незначною (за даними Держстату, цей показник у 2020 році щодо великої рогатої худоби становив майже 15%, свиней – 0,05%, молока – 0,7%, у той час як щодо кукурудзи він складав 99,6%, пшениці – 71,5%, ячменю та сої – понад 64%), а отже, ефективність використання зниження ставки податку на додану вартість за операціями з їх постачання як інструменту демотивації несумлінних платників податку залучати відповідні товари до схем є сумнівною. Таким чином, існує обґрунтована необхідність усунення зазначеного вище фактору зростання цін на м’ясо-молочну продукцію, що потребує запровадження одного рівня ставки податку на додану вартість в ланцюгу постачання товарів від виробника сировини такої продукції до її кінцевого споживача.