Ставку ПДВ в 14% для сільськогосподарської продукції пропонують змінити: Законопроект 5425

Адмінвідповідальність роботодавців за порушення прав осіб із інвалідністю: Законопроект 5421
12.05.2021
Запровадження єдиного механізму надання електронних послуг
19.05.2021
Show all
Ставку ПДВ в 14% для сільськогосподарської продукції пропонують змінити: Законопроект 5425

Пошук / Search

Ставку ПДВ в 14% для сільськогосподарської продукції пропонують змінити: Законопроект 5425

26 квітня 2021 року в Верховній Раді України зареєстровано Законодавчий акт за номером 5425 “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування операцій з постачання окремих видів продукції тваринництва”

Нещодавно в кінці лютого було запроваджено знижену ставку ПДВ на окремі види сільськогосподарської продукції:

Державна підтримка аграріїв: ухвалено законопроект про зниження ставки ПДВ

Однак тепер депутати планують перелік таких товарів скоротити

Так, 25 лютого 2021 року набрав чинності Закон №1115-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції». Він застосовується до податкових періодів, починаючи з 1 березня 2021 року.

Проте представники бізнесу та експерти вважають, що таке зниження ставок може призвести до підвищення цін на продукцію, одержану в результаті переробки сільськогосподарської сировини, за операціями з постачання якої застосовуватиметься знижена ставка ПДВ.

Тому у відповідь з’явився альтернативний Законопроект 5425 від 26.04.2021 року, яким пропонується відновити ставку ПДВ на рівні 20% за операціями з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України сільськогосподарської продукції, що класифікується за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД:
  • 0102 (велика рогата худоба, жива);
  • 0103 (свині, живі);
  • 0104 10 (вівці живі);
  • 0401 (в частині молока незбираного).
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до Законопроекту 5425 доступна для завантаження:
Крім того, Законопроект передбачає порядок оподаткування ПДВ перехідних операцій зазначених позицій – ,ставка ПДВ 14% (яка діяла з першого числа місяця, наступного за місяцем опублікування Закону №1115-ІХ) до першого числа звітного (податкового) періоду, з якого застосовується ставка ПДВ у розмірі 20% (у разі прийняття законопроєкту), застосовується у разі: 
  1. постачання на митній території України наведеної вище продукції (товарів), яке відбувається після перерахування платником податку попередньої оплати (авансу), що була отримана з 01.03.2021 р. до першого числа звітного (податкового) періоду, з якого застосовується ставка ПДВ у розмірі 20%;
  2. коригування податкових зобов’язань при поверненні попередньої оплати (авансу) або повернення продукції (товарів), що були отримані з 01.03.2021 р. до першого числа звітного (податкового) періоду, з якого застосовується ставка ПДВ у розмірі 20%; 
  3. коригування податкових зобов’язань при зміні договірної (контрактної) вартості наведеної вище продукції (товарів), поставка якої відбулася з 01.03.2021 р. до першого числа звітного (податкового) періоду, з якого застосовується ставка ПДВ у розмірі 20%.

У разі здійснення платником податку операцій з постачання на митній території України зазначеної продукції (товарів), яка була придбана до першого числа звітного (податкового) періоду, за таким платником податку зберігається податковий кредит з ПДВ у розмірі, який був нарахований при придбанні та/або постачанні такої сільськогосподарської продукції (товарів).

Проект Закону України №5424 від 26.04.2021 року доступний для завантаження:
Законопроект розроблено з метою усунення ризиків підвищення цін на харчові продукти та сприяння стабільності цінової ситуації на відповідних товарних ринках.

Забезпечення стабільності цінової ситуації на ринках харчових продуктів, особливо в умовах сповільнення економічної активності, спричиненого здійсненням заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), є одним із пріоритетних завдань державної влади.

Запроваджене Законом України від 17 грудня 2020 року № 1115-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції” зниження ставки податку на додану вартість за операціями з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України окремих видів сільськогосподарської продукції, що, зокрема, спрямоване на  запобігання застосуванню схем ухилення від оподаткування податком на додану вартість та штучного формування сум бюджетного відшкодування податку під час здійснення операцій, у тому числі експортних, з відповідною продукцією,  несе ризики, як вважають представники бізнесу та широке коло експертів, підвищення цін на продукцію, одержану в результаті переробки сільськогосподарської сировини, за операціями з постачання якої застосовуватиметься знижена ставка податку на додану вартість.

За зниження ставки податку на додану вартість на сировинну продукцію виникають передумови для зміни структури ціни на цю продукцію. Рівень ціни реалізації продукції, включаючи ПДВ, виробниками швидше за все залишиться незмінним, а отже ціна на таку продукцію без ПДВ для переробних підприємств зросте. Відповідно такі підприємства, прагнучи зберегти свою рентабельність, підвищуватимуть вартість своєї продукції для кінцевого споживача. При цьому найбільш суттєві ризики в цьому аспекті пов’язуються з сільськогосподарською продукцією, яка є сировиною для виробництва м’ясних і молочних продуктів.

Як свідчить статистика, частка обсягів вивезення таких товарів за межі митної території України у загальних обсягах їх виробництва є незначною (за даними Держстату, цей показник у 2020 році щодо великої рогатої худоби становив  майже 15%, свиней – 0,05%, молока –  0,7%, у той час як щодо кукурудзи він складав 99,6%, пшениці – 71,5%, ячменю та сої – понад 64%), а отже, ефективність використання зниження ставки податку на додану вартість за операціями з їх постачання як інструменту демотивації несумлінних платників податку залучати відповідні товари до схем є сумнівною. Таким чином, існує обґрунтована необхідність усунення зазначеного вище фактору зростання цін на м’ясо-молочну продукцію, що потребує запровадження одного рівня ставки податку на додану вартість в ланцюгу постачання товарів від виробника сировини такої продукції до її кінцевого споживача.

Прийняття законопроекту сприятиме забезпеченню стабільної ситуації на ринку продовольчих товарів, запобіганню зменшення доступності населення до життєво необхідних товарів і зниження рівня їх споживання та недопущенню погіршення якості життя громадян України.
Якщо Законодавчий акт буде підтримано, то зміни наберуть своєї чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування та його норми будуть застосовуватись до податкових періодів, починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування.
Читайте також про:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *