Що уряд має зробити для бізнесу в умовах Covid-19

Криптовалюта: динаміка зростання в Україні та світі
04.10.2020
Закон України “Про електронні комунікації” на заміну Закону України “Про телекомунікації” прийнято: законопроект 3014
05.10.2020
Show all
Що уряд має зробити для бізнесу в умовах Covid-19

Пошук / Search

Що уряд має зробити для бізнесу в умовах Covid-19 та що вже зроблено

Законопроекти 4421, 4423, 4432, 4436

Результати опитування Американської торговельної палати в Україні разом з компанією-членом Палати «Делойт» свідчать про те, що з початку карантину дохід компаній значно знизився порівняно з показниками минулого року.

Зі слів Олена Бойченко, директора Human Capital Advisory Services компанії «Делойт» в Україні карантин відчутно вплинув на бізнес. Половина респондентів опитування зазначила, що дохід їхніх компаній знизився порівняно з показниками минулого року. Переважна більшість бізнесів пережили цей період з незмінною чисельністю персоналу та без зниження заробітних плат. Водночас віддалена робота стала частиною робочого життя для компаній переважної більшості учасників дослідження.

Аналітика така:

  • 50% респондентів вказали, що дохід компаній зменшився у зв’язку з пандемією та спричиненими нею наслідками;
  • 77% представників бізнесу зазначили, що кількість співробітників в їхніх компаніях за останні півроку не змінилася;
  • 61% респондентів вказали, що вони не змінили заробітну плату співробітників;
  • 51% компаній не скорочували інвестиції в Україну за останні пів рокута 35% зазначили скорочення інвестицій;
  • більше 75% респондентів зазначили, що віддалена робота стала частиною робочого життя для їхніх співробітників;
  • 7% респондентів вказали, що майже всі, а 17% – що всі співробітники в їхніх компаніях працюють віддалено;
  • 32% респондентів вказали, що їхні компанії, в яких співробітники працюють з дому, наразі не мають чіткого плану щодо повернення своїх співробітників на робочі місця;
  • 24% респондентів зазначили, що їхні співробітники працюють більше годин на день під час карантин у порівняно з докарантинним періодом;
  • для 58% змін у кількості робочого часу співробітників не відбулося;
  • присутнє емоційне вигорання співробітників;
  • складнощі в комунікації команд;
  • нерівномірний розподіл роботи всередині або між командами…

Тому стратегічні дії, яких бізнес найбільше очікує від Уряду України мають бути направлені на:

  • продовження потужної програми реформ (87%);
  • продовження співпраці з МВФ для забезпечення макроекономічної стабільності (63%);
  • створення економічних стимулів та заохочень для збереження зайнятості та стимулювання

Загалом підприємці поки що дуже обережні в своїх оцінках.

Баланс оптимізму і песимізму досить крихкий через високий рівень невизначеності з розвитком пандемії.

Станом на кінець листопада 2020 року Кабінет міністрів України поки не напрацював Закон про підтримку бізнесу через новий карантин.

За словами прем’єр міністра України, за дорученням Президента Уряд розробив план дій з підтримки бізнесу та окремих галузей. Але на поточному тижні Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства має допрацювати показники з підтримки окремих галузей.

Мінекономіки проводить опитування підприємців щодо модернізації законодавства у сфері праці та подолання наслідків коронакризи. Пройти це опитування можна онлайн на сайті міністерства

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України проводить опитування роботодавців щодо модернізації трудового законодавства, заходів із подолання кризи, викликаної COVID-19, та досвіду взаємодії з державними органами у сфері праці та зайнятості.

«Думка українських підприємців є надзвичайно важливою для Міністерства та Уряду в цілому. Закликаємо власників та керівників підприємств пройти анонімне опитування за посиланням у термін до 24 грудня 2020 року», — зазначила Перший заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Юлія Свириденко.

«Із досвіду комунікації з представниками бізнесу та експертного середовища ми добре знаємо про труднощі, з якими стикаються роботодавці та працівники при оформленні трудових відносин через застаріле законодавство та надмірну зарегульованість у сфері праці та зайнятості. Наразі готується низка ініціатив щодо осучаснення трудового законодавства, і ми прагнемо почути думку підприємців з приводу деяких з них», — додала вона.

За допомогою цього опитування Міністерство також має на меті з’ясувати, як вплинула криза, пов’язана з пандемією COVID-19, на бізнес та зайнятість та яких заходів підтримки підприємці потребують найбільше для подолання її негативних наслідків та збереження робочих місць.

Результати опитування будуть уважно проаналізовані та враховані при розробці нормативних актів та ухваленні важливих для розвитку бізнесу рішень.

Програма підтримки за ініціативи Президента України в посиланні:

Президентські законопроекти 4429, 4430 та 4431 про підтримку бізнесу під час карантину: аналіз

Проте прогнози на 2021 рік більш ніж оптимістичні. Про це читайте за посиланням:

Бізнес 2021: плани з курсом 29 гривні за долар, зростання зарплати, індексу ділової активності та інші позитивні прогонози

25 листопада у Верховній Раді України зареєстровано два законопроекти щодо запровадження пільг для бізнесу у зв’язку з посиленням карантинних заходів (авторства не Уряду):

  • №4421 “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів» (щодо додаткової підтримки суб’єктів господарювання на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)”. Авторами є О. Дубінський, В. Струневич та ще кілька десятків нардепів.
  • №4423 “Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” щодо додаткової підтримки бізнесу у зв’язку із посиленням карантинних заходів””. Його авторами є  Є. Железняк, Г. Васильченко та ін.

Законопроектом №4421 передбачається:

1. розширення мораторію на проведення перевірок на період карантину, зокрема, камеральних перевірок та зустрічних звірок;

2. тимчасово, терміном на три місяці, скасування військового збору;

3. тимчасово, протягом одного року, встановлення мораторію на будь-яку зміну розміру ставок ПДВ;

4. для суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах громадського харчування, торговельного і побутового обслуговування населення, які приймають відвідувачів в закладах розважальної діяльності та торговельно-розважальних центрах, спортивних залах, фітнес-центрах, басейнах тощо тимчасово, терміном на три місяці:

  • зменшення розміру ЄСВ  (до 11 %);
  • звільнення від відповідальності за невиконання або несвоєчасне виконання господарських зобов’язань та від застосування господарських санкцій;
  • продовження дії ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними та тютюновими виробами тощо.

Законопроектом №4423 пропонується:

  • звільнення від сплати ЄСВ за себе ФОП та особами, які провадять незалежну професійну діяльність на період з 1 по 31 грудня 2020 року та з 1 по 31 січня 2021 року;
  • надати органам місцевого самоврядування у 2021 році право прийняти рішення про внесення змін до рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів щодо зменшення ставок єдиного податку, та/або плати за землю, та/або податку на нерухоме майно щодо об’єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

У разі прийняття ці Закони наберуть чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

26 та 27 листопада 2020 року у Верховній Раді України зареєстровано ще два законопроекти відповідно 4432 та 4436 зі змінами до Податкового кодексу України щодо надання підтримки бізнесу та населенню на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби, тобто підтримка людей та бізнесу в разі, якщо карантин в Україні буде посилений:

  1. 4432 “Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України щодо підтримки малого бізнесу у період пандемії COVID-19”

Ним пропонується тимчасово, на період дії надзвичайної ситуації та/чи карантину, встановленого КМУ, наслідком якого є заборона на приймання відвідувачів суб’єктами господарювання та ведення господарської діяльності, звільнити від оподаткування ФОП від сплати єдиного податку та ЄСВ. 

Також звільнити від оподаткування доходи фізичних осіб у вигляді заробітної плати, нараховані платнику податку відповідно до умов трудового договору (контракту), у сумі фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері соціальної політики, в цінах грудня попереднього року.

2. 4436 “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо надання державної підтримки платникам податків – суб’єктам господарювання та населенню на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)”.

Законопроектом пропонується внести, зокрема, такі зміни до ПКУ:

1) Запровадити тимчасову знижену ставку ПДВ у розмірі 7% на продуктову корзину, до якої входять наступні продукти: хліб, риба, яйця, м’ясо, молоко, фрукти, овочі.

Такий податковий стимул дозволить знизити вартість вказаних продуктів для кінцевого споживача щонайменше на 10%, а також надасть підтримку виробникам вказаної продукції за рахунок відсутності різкого зниження попиту у зв’язку із втратою доходів населенням. 

2) Звільнити від сплати єдиного податку окремих платників за певних умов, а також знизити ставку єдиного податку для платників 3 групи до 2%. 

Так, пропонується платників єдиного податку 1 групи, які не здійснюють ризикові види діяльності, звільнити від сплати єдиного податку на період з 1 грудня 2020 року до завершення карантину.

Платники єдиного податку 1 групи, які здійснюють ризикові види діяльності, та платники єдиного податку 2 групи, отримають право на звільнення від сплати єдиного податку за умови встановлення та використання РРО на період з 1 грудня 2020 року до завершення карантину.

3) Платники податків з обсягом доходу менше 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік, які протягом 180 календарних днів погасять у повному обсязі суму податкового боргу, отримають автоматичне списання штрафних санкцій та пені.

4) Податковий борг платників податків – фізичних осіб (у тому числі фізичних осіб-підприємців та самозайнятих осіб) у розмірі до 3060 гривень разом із штрафними санкціями та пенею, який виник на день набрання чинності Законом  «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо надання державної підтримки платникам податків – суб’єктам господарювання та населенню на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», підлягатиме автоматичному списанню Державною податковою службою України.

5) Виконання податкових зобов’язань та сплату податкову боргу платників податків  – фізичних осіб (у тому числі фізичних осіб-підприємців та самозайнятих осіб), у розмірі до 6120 гривен разом із штрафними санкціями та пенею, яки виникли станом на дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо надання державної підтримки платникам податків – суб’єктам господарювання та населенню на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», дозволяється відстрочити до кінця 2021 року.

6) Стосовно податкового боргу платників податків – фізичних осіб (у тому числі фізичних осіб-підприємців та самозайнятих осіб) у розмірі до 3060 гривень разом із штрафними санкціями та пенею, який виник протягом дії карантину та не був списаний податковими органами, не будуть застосуватися заході фіскального впливу (примусового стягнення).

7) Встановити мораторій на проведення документальних перевірок платників податків з обсягом доходу менше 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік (окрім окремих випадків, зокрема перевірок у разі ліквідації), а також фактичних перевірок (окрім підакцизної групи товарів (тютюнова продукція, паливо, алкоголь) на період до 1 липня 2021 року.

Водночас податкові перевірки великих та середніх (із доходом більше 20 млн гривень за рік) платників податків повинні відбуватися задля належного виконання своїх обов’язків ДПСУ та припинення ухилення від оподаткування з метою наповнення державного бюджету та виконання державою своїх обов’язків перед населенням.

8) Встановити механізм надання податкового вирахування для сумлінних платників податків з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень (включно) за попередній календарний рік на період карантину та заборони здійснення певних видів господарської діяльності.

Ті підприємці та підприємства, які за рішенням КМУ будуть обмежені у праві на здійснення своєї підприємницької діяльності протягом певного строку, отримають право на вирахування середньоденної суми сплаченого за попередні періоди податку на прибуток, єдиного податку, військового збору та ПДФО із суми податку на прибуток, єдиного податку, військового збору та ПДФО, що підлягатиме сплаті у наступних періодах, але не вище 50% середньоденної суми фонду заробітної плати, фактично сплаченої працівникам у попередніх періодах.

У разі прийняття ці Закони наберуть чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Читайте також:

12 важливих законопроектів для бізнесу

Бізнес-спільноти за оновлення законодавства: ключові загрози

Допомога бізнесу по частковому безробіттю в умовах Covid-19: проект Міністерства економіки

Проект Дія.Бізнес: консультаційні центри працюватимуть у 50 містах України

Оновлення додатку «Дія» та запуск нового додатку «Дія 2.0.»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *