Реформа державного нагляду та контролю: законопроект «Про основні засади державного нагляду (контролю)»
22 жовтня 2020 року про це було повідомлено представникам Європейської Бізнес Асоціації на зустрічі з експертами Офісу ефективного регулювання (БРДО) та фахівцями Мінекономіки.
Так, першим кроком стане прийняття оновленого рамкового Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю)», який стане основою для подальшої розробки профільних галузевих нормативно-правових актів.
Чинною редакцією законопроекту передбачені такі новації:
Деякі із зазначених пропозицій від Європейської Бізнес Асоціації було враховано під час зустрічі. Сподіваємось, що і решту зауважень буде врегульовано найближчим часом.
Спільнота дякує за конструктивний діалог Гринчук Тетяні, начальнику управління реформування системи державного контролю та захисту прав споживачів, Саболдашевій Інесі, начальнику відділу удосконалення державного нагляду (контролю) та Ковальчук Олені, головному спеціалісту відділу удосконалення державного нагляду (контролю) в Мінекономіки.
Так, 18 листопада 2020 року на офіційному веб-порталі Міністерства оприлюднено проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»
Зміни заплановані з метою підтримки бізнесу через введення обмежувальних заходів у зв’язку з COVID-19 шляхом уникнення масових скупчень людей.
Дія цього Закону поширюється на суб’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва – фізичних осіб – підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику відповідно до Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” (далі – суб’єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування) та суб’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва, які не застосовують спрощену систему оподаткування протягом трьох років з моменту державної реєстрації.
Дія цього Закону не поширюється на суспільні відносини, пов’язані з державним контролем за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин.
Тобто, передбаченно звільнити від планових перевірок суб’єктів мікро- та малого підприємництва, які не застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, на три роки після їх відповідної реєстрації, крім перевірок діяльності:
1. Здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування:
органи державного нагляду (контролю), їх посадові особи проводять планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного законодавства, законодавства про працю, зайнятість (у тому числі зайнятість та працевлаштування інвалідів), про рекламу щодо реклами про вакансії (прийом на роботу), надання соціальних послуг;
органи захисту прав споживачів проводять позапланові перевірки за скаргами споживачів.
2. Щодо cуб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, діяльність яких віднесена до середнього ступеня ризику, органи Пенсійного фонду України проводять планові та позапланові перевірки.
3. Органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам забороняється здійснювати щодо cуб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, не передбачені цим Законом.
4. Щодо суб’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва, що не відносяться до суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену системи оподаткування, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) на три роки з моменту державної реєстрації, крім планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного законодавства, законодавства про працю, зайнятість (у тому числі зайнятість та працевлаштування інвалідів), про рекламу щодо реклами про вакансії (прийом на роботу), надання соціальних послуг та заходів державного нагляду (контролю), що проводяться Пенсійним фондом.”
Метою змін є переорієнтація системи державного нагляду (контролю) з домінуючої на сьогодні карально-репресивної на превентивну і ризик-орієнтовану, що дозволить збалансовано захистити інтереси громадян, бізнесу та держави, тим самим забезпечить встановлення сприятливого середовища для провадження господарської діяльності, розвитку малого і середнього підприємництва, залученню інвестицій.
Перевагами для бізнесу стануть запровадження інституту добровільного аудиту стану господарської діяльності, за позитивного висновку якого частота перевірок зменшується, та інституту страхування цивільної відповідальності, за наявності якого підприємство також перевірятимуть рідше.
Змінами пропонується:
Пропоновані зміни передбачають підвищення прозорості перевірок, спрощення взаємодії органів контролю та бізнесу шляхом цифровізації процедур, вдосконалення процесу оскарження незаконних дій інспекторів, а також підвищення рівня безпечності підприємств завдяки ліквідації недоброчесних схем уникнення законних перевірок.
Законопроект запроваджує можливість переходу всіх учасників, як бізнесу, так і інспекторів на єдину електронну систему взаємодії – Інтегровану автоматизовану систему державного нагляду, якою пропонується:
Такий підхід дозволить пришвидшити та автоматизувати більшу кількість процесів, економлячи час та ресурси підприємців і державних органів.
Проект змін розроблено спільно з Державною регуляторною службою України та експертами Офісу ефективного регулювання BRDO за підтримки проєкту USAID “Конкурентоспроможна економіка України”.
Законодавчі новели покликані зменшити регуляторне навантаження на доброчесний бізнес та запровадити додаткові інструменти забезпечення прав громадян на безпечне середовище.
Читайте також: