Президентські законопроекти 4429, 4430 та 4431 про підтримку бізнесу під час карантину: аналіз
26 листопада 2020 року Президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної ради України Законопроекти про підтримку бізнесу під час карантину.
Законопроекти прийняті Верховною Радою України та підписані президентом:
Президент визначив дані законопроекти як невідкладні.
Законопроект №4429 передбачає:
1. Забезпечити у 2020 році за рахунок Держбюджету виплати одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити частину заробітної плати чи доходу у разі запровадження додаткових обмежувальних протиепідемічних заходів, а також одноразової матеріальної допомоги суб’єктам господарювання з метою збереження робочих місць найманих працівників та одноразової компенсації суб’єктам господарювання витрат, понесених за сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
2. Тимчасово, протягом строку дії карантину та протягом шести місяців після його закінчення забезпечити можливість одержання державної підтримки суб’єктами малого і середнього підприємництва сфери громадського харчування.
3. Для суб’єктів господарювання, робота яких була тимчасово зупинена внаслідок запровадження обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), продовжити на період дії карантину та обмежувальних заходів і протягом одного місяця з дня його/їх закінчення дію договорів оренди державного та комунального майна, строк дії яких закінчується у період дії карантину або обмежувальних заходів.
4. Скасувати стягнення орендної плати за договорами оренди державного і комунального майна у період дії карантину або обмежувальних заходів для суб’єктів господарювання, діяльність яких була заборонена у зазначений період.
5. Не застосовувати під час дії карантину та після його закінчення норму щодо призупинення дії та анулювання ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями у разі несвоєчасної сплати ліцензіатами чергового платежу за ліцензії.
6. Включати до страхового стажу особи період, протягом якого застрахована особа отримувала допомогу по частковому безробіттю, на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню COVID-19: більш детально в посиланні Пенсійні виплати: нові завдання Уряду від 06 жовтня 2020 року;
7. З метою недопущення зниження коефіцієнту заробітної плати при обчисленні пенсій фізичним особам – підприємцям надати можливість здійснити доплати до розміру мінімального страхового внеску за місяці часткового зменшення доходу на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню COVID-19.
Соціальна підтримка реалізується в таких формах:
Порядок звернення та надання соціальної підтримки застрахованим особам та суб’єктам господарювання буде визначатися КМУ.
Перелік основних видів економічної діяльності, стосовно яких здійснюються обмежувальні карантинні заходи, що призводять до тимчасової зупинки роботи суб’єктів господарювання (надалі – Перелік), також буде встановлюватися КМУ.
Допомогу отримають працівники або ФОП, якщо її роботодавець має одну з 6-ти категорій КВЕД:
Одна з 6 категорій КВЕД має бути заявлена першою у реєстраційних відомостях на 31.10.2020.
Допомога працівникам та ФОП:
Розмір одноразової матеріальної допомоги становить 8000 гривень:
Кабінет міністрів України виділив додаткові кошти на завершення надання одноразової матеріальної допомоги по 8 тисяч гривень ФОПам та найманим працівникам зі спеціального фонду державного бюджету 2021 року в сумі 201 млн гривень.
Одноразова матеріальна допомога застрахованим особам не надається:
1) найманим працівникам, які:
2) фізичним особам – підприємцям, які є застрахованими особами:
Особливості відповідальності за недостовірність інформації у заяві на отримання допомоги:
Одноразова матеріальна допомога юрособам-роботодавцям:
Одноразова матеріальна допомога не надається:
1) за найманих працівників, які:
2) суб’єктам господарювання:
Відповідальність за недостовірність інформації
Суб’єкт господарювання несе відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання одноразової матеріальної допомоги та цільове її використання.
Сума одноразової виплати матеріальної допомоги суб’єктом господарювання на підставі наданих ним недостовірних даних, або використана ним не за цільовим призначенням стягується центрами зайнятості з суб’єкта господарювання в подвійному розмірі.
Одноразова компенсація витрат на ЄСВ юрособам:
Компенсація не надається:
Одноразова компенсація суб’єктам господарювання надається юридичним особам, підприємницька діяльність яких на дату набрання чинності цим Законом за даними ЄДР не припинена.
У разі прийняття Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Підготовлено проект Порядку на виконання Закону “Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб’єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co V-2”
Проект постанови КМУ “Деякі питання надання одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити доходи у разі повної заборони сфери їх діяльності внаслідок посилення обмежувальних заходів” пропонує затвердити Порядок звернення та надання у 2020 році одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити доходи у разі повної заборони сфери їх діяльності внаслідок посилення обмежувальних заходів: продивитись.
9 грудня 2020 року Кабінет Міністрів України на своєму засіданні затвердив Порядок надання одноразової компенсації суб’єктам господарювання. Він визначає умови та механізми надання одноразової компенсації для відшкодування витрат, понесених під час сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Завдяки затвердженому порядку держава зможе надати компенсації тим підприємствам, які будуть змушені призупинити свою діяльність через карантинні заходи, що можуть бути вжиті для стабілізації епідемічної ситуації в країні.
Для цього Кабмін затвердив Порядок формування та ведення Реєстру набувачів одноразової компенсації суб’єктам господарювання для обліку відповідних показників.
Виплата одноразової матеріальної допомоги буде здійснюватися на підставі заяви, поданої застрахованою особою до 21 грудня 2020 року включно.
За останньою інформацією 15 грудня 2020 року Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України прийом заяв продовжено до 31 грудня:
“Такі терміни встановлені, оскільки більшість виплат ми плануємо здійснити до кінця року. По суті, до того моменту, коли люди підуть на січневий карантин. Наша ціль – щоб підприємці і працівники отримали кошти до локдауну і змогли пережити його в спокійному форматі. Ми намагалися зробити максимально спрощений порядок подачі заявок з мінімальним переліком документів”, – зазначив Міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Ігор Петрашко.
Хто звернеться за «карантинною» допомогою до 21 грудня, той отримає кошти до кінця року. Хто після 21-го – вже у новому 2021 році.
Ідентифікація застрахованої особи здійснюватиметься шляхом використання кваліфікованого електронного підпису, електронної системи ідентифікації Bank ID чи іншого засобу ідентифікації особи, який дає можливість однозначно ідентифікувати заявника, в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг “Портал Дія”, у тому числі з використанням мобільного додатка “Дія”.
У заяві про виплату одноразової матеріальної допомоги слід зазначити:
Список на виплату одноразової матеріальної допомоги формуватиме Міністерство цифрової трансформації України та буде переданий Пенсійному фонду, який узагальнює інформацію та не пізніше 23 грудня 2020 року передає його Міністерству соціальної політики.
Пенсійний фонд перераховує кошти отримувачам допомоги в межах сум, які надійшли від Мінсоцполітики, не пізніше наступного операційного дня після отримання коштів.
Законопроектом №4430 з метою підтримки платників податків на період карантину, стимулювання платників податків до добровільної сплати грошових (податкових) зобов’язань, недопущення виникнення (зростання) податкового боргу, пропонується:
Із прийняттям Закону України від 04.12.2020 р. №1072-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої распіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», який набрав чинності 10 грудня 2020 року, підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ доповнено:
Податковий борг платників податків – фізичних осіб, у тому числі самозайнятих осіб, який у загальній сумі не перевищує 6800 гривень, може бути врегульований у наведеному нижче порядку.
Сума податкового боргу (у тому числі штрафні санкції, пеня та проценти за користування розстроченням/відстроченням), що обліковувалася за такими платниками податків станом на 1 грудня 2020 року і залишилась непогашеною станом на дату надання відстрочення, може бути відстрочена до 29 грудня 2021 року. Відстрочення здійснюється контролюючим органом за місцем обліку платника податків – фізичної особи за його заявою. Відстрочення надається без нарахування процентів за користування таким відстроченням.
При погашенні платником податків повної суми відстроченого податкового боргу не пізніше визначеного п. 1-2 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ строку штрафні санкції і пеня, передбачені ПКУ, на такі сплачені відстрочені суми не застосовуються та не нараховуються, а застосовані (нараховані) коригуються до нульових показників.
При непогашенні платником податків повної суми відстроченого податкового боргу до настання визначеного п. 1-2 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ строку, а також при її погашенні після 29 грудня 2021 року, штрафні санкції і пеня на відстрочені суми, що залишаться непогашеними, нараховуються у загальному порядку згідно з вимогами ПКУ.
При наданні відстрочення згідно з п. 1-2 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ норми ст. 100 «Розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків» ПКУ не застосовуються.
2. П. 2 прим. 4: передбачено, що контролюючий орган здійснює списання без подання заяви платником податків податкового боргу (у тому числі штрафних санкцій і пені) платника податків, сукупний розмір якого за усіма податками і зборами не перевищує 3060 грн (включно), що за даними інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, обліковувався станом на 01 листопада 2020 року та залишився несплаченим/непогашеним станом на дату списання такого боргу.
Списані суми підлягають відновленню у разі виявлення обставин, що свідчать про відсутність підстав для списання.
При цьому положення п. 2-4 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ не застосовується щодо податкового боргу з податків та зборів, які відповідно до податкового, митного та іншого законодавства справляються у зв’язку із ввезенням (пересиланням) товарів на митну територію України або територію вільної митної зони або вивезенням (пересиланням) товарів з митної території України або території вільної митної зони, а також щодо осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Кодексом України з процедур банкрутства від 18.10.2018 р. №2597-VIII.
Нараховані та сплачені або стягнуті за період з дати набрання чинності Законом №1072 до дати списання податкового боргу відповідно до п. 2-4 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ суми податкового боргу, штрафних санкцій та пені не підлягають поверненню на поточний рахунок платника податку, не спрямовуються на погашення грошового зобов’язання (податкового боргу) з інших податків, зборів, не повертаються у готівковій формі за чеком у разі відсутності у платника податків рахунків у банках.
На списані відповідно до п. 2-4 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ суми не застосовуються штрафні санкції та пеня, передбачені ПКУ, за період з дати набрання чинності Законом №1072 і до дати списання включно.
Списання податкового боргу згідно з цим пунктом є підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів.
На підставі наданої контролюючим органом інформації про списані суми податкового боргу підлягають закінченню відкриті державною виконавчою службою виконавчі провадження та припиняються заходи примусового виконання рішень щодо стягнення податкового боргу з платників податків, яким здійснюється списання сум податкового боргу відповідно до п. 2-4 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, у порядку, визначеному Законом України від 02.06.2016 р. №1404-VIII «Про виконавче провадження» зі змінами та доповненнями.
За оперативними даними інформаційно-телекомунікаційної системи податкових органів, фактично списано такого податкового боргу по 3 млн 656 тис. платниках на загальну суму 1 187,4 млн гривень.
Податківці приготували окремі пам’ятки:
Законопроектом №4431 передбачається внести зміни до ст. 28 Закону “Про Державний бюджет України на 2020 рік” щодо передбачення можливості спрямування коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 та її наслідками на заходи з надання:
Актуально по темі: