Податкові зобов’язання на нерухомість для фізичних осіб з 2020 року

Ще один законопроект про підвищення рівня мінімальної заробітної плати та посадових окладів, що захищає інтереси працівників бюджетної сфери
23.08.2020
Мінімальній заробітній платі 5000,00 грн. бути!
25.08.2020
Show all
Податкові зобов’язання на нерухомість для фізичних осіб з 2020 року

Пошук / Search

Податкові зобов’язання на нерухомість для фізичних осіб з 2020 року

Податок на нерухомість в Україні мають сплачувати власники нерухомості щороку

Про це повідомляє ПДСУ.

Сплата податку для фізичних осіб здійснюється з:

  • квартир, площа яких перевищує 60 кв. м;
  • житлових будинків площею понад 120 кв. м;
  • інших різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, площею понад 180 кв. м.

Сплачувати податок доведеться за кожен квадратний метр понад цю норму. Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік) за пп. 266.4.1 ПКУ.

Ставка податку встановлюється місцевими радами і не може бути більшою за 1,5% розміру мінімальної заробітної плати календарного року за 1 кв. м нерухомості, що підлягає оподаткуванню. Тобто, не більшою 70,85 грн. при мінімальній заробітній платій в сумі 4723,00 грн. на 01 січня 2020 року.

Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.

Податкове зобов’язання за звітний рік з податку сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Розрахунок податку здійснено на підставі відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Платниками податку на нерухоме майно є фізичні особи в тому числі нерезиденти, які є власниками житлової та/або нежитлової нерухомості за пп. 266.1.1 ПКУ.

За неповнолітніх дітей – власників нерухомості податок сплачують батьки/опікуни.

В разі перебування об’єктів житлової та/або не житлової нерухомості у спільній частковій або спільній сумісній власності кількох осіб, визначення платників податків відбувається наступним чином:

  • якщо об’єкт житлової та/або не житлової нерухомості перебуває  у спільній частковій власності кількох осіб,платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку;
  • якщо об’єкт житлової та/або не житлової нерухомості перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділений в натурі, платником податку є одна з таких осіб-власників, визначена за їх згодою, якщо інше не встановлено судом;
  • якщо об’єкт  житлової та/або не житлової нерухомості у спільній сумісній власності кількох осіб і  поділений між ними в натурі, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку за пп. 266.1.2 ПКУ.

Фізичні особи – співвласники житлової нерухомості, які перебувають у їх спільній сумісній власності та не поділені в натурі, повідомляють контролюючий орган про визначеного за їх згодою платника податку на нерухомість за майно, звернувшись з письмовою заявою за місцем податкової адреси, місцем реєстрації власника житлової нерухомості.

Пільги встановлюються місцевими радами, оскільки цей податок є місцевим. Дізнатися про розмір та перелік можна безпосередньо у місцевих рад.

Пільги з податку для фізичних осіб не застосовуються до:

  • Об’єкта/ об’єктів оподаткування, якщо площа такого / таких об’єкта/об’єктів перевищує п’ятикратний розмір неоподаткованої площі: квартира перевищує 300 кв. метрів; житловий будинок перевищує 600кв. метрів; площа різних типів об’єктів житлової нерухомості перевищує 900 кв. метрів;
  • Об’єкта /об’єктів оподаткування, використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності за пп. 266.4.3 ПКУ. 

Нерухомість, яка відноситься до об’єктів нежитлової нерухомості регулюється нормами пп. 14.1.129-1 ПКУ:

  • будівлі готельні – готелі, мотелі, кемпінги, пансіонати, ресторани та бари, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, будинки відпочинку;
  • будівлі офісні – будівлі фінансового обслуговування, адміністративно-побутові будівлі, будівлі для конторських та адміністративних цілей;
  • будівлі торговельні – торгові центри, універмаги, магазини, криті ринки, павільйони та зали для ярмарків, станції технічного обслуговування автомобілів, їдальні, кафе, закусочні, бази та склади підприємств торгівлі й громадського харчування, будівлі підприємств побутового обслуговування;
  • гаражі – гаражі (наземні й підземні) та криті автомобільні стоянки;
  • будівлі промислові та склади;
  • будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будинки);
  • господарські (присадибні) будівлі – допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо;
  • інші будівлі.

Фізичні особи – підприємці, які зазначили своє житло як податкову адресу та фактично здійснюють діяльність у власній квартирі /будинку, не мають право на пільги з податку на нерухомість. Аналогічно сплачувати податок починаючи з першого квадратного метра повинні і особи, які здають житлову нерухомість в оренду (лізинг).

Обчислення суми податку з об’єкта  /об’єктів  житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом, за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об’єктів нерухомості та відповідної ставки податку за пп. 266.7.1 ПКУ.

Податкове/податкові повідомлення-рішення (ППР) про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити, зокрема органів місцевого самоврядування за місцем знаходження кожного з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місця реєстрації) до 1 липня 2021 року.

В разі не отримання повідомлення-рішення через невідповідність податкової адреси із фактичним місцем проживання, слід негайно звернутися до податкового органу за місцем реєстрації для сплати належної суми податку.

Міністерство фінансів України підтримує зміну підходів до оподаткування нерухомості, що полягає у нарахуванні податку залежно від вартості нерухомості, а не від квадратури.

Міністр фінансів Сергій Марченко повідомив, що на сьогодні в Україні ринок нерухомості майже не оподатковується. Змінювати підхід треба однозначно. Дана Ідея непогана, вона сучасна. І полягає вона у тому, щоб рахувати податок від вартості нерухомості, а не від квадратури. Єдине питання – хто і як буде формувати ціну на житло і де вона буде визначатися. Оцінити ринкову вартість об’єкту нерухомості зараз можна тільки в процесі купівлі-продажу. І залежить ціна від величезної кількості факторів – району, поверховості, інфраструктури, навіть панорами з вікна. Хто займатиметься цим питанням? Як варіант – органи місцевого самоврядування створюватимуть окремі установи, які визначатимуть вартість житла.

При зверненні платника податку із заявою, клопотанням до ДПС, йому повинна надаватися письмова відповідь про результати розгляду такої заяви, клопотання.

У пп. 266.7.3 ПКУ визначено, що платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо: об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку, розміру загальної площі об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку, права на користування пільгою із сплати податку, розміру ставки податку, нарахованої суми податку.

При виявленні розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема, документів на право власності, контролюючий орган за податковою адресою платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Також, ст. 1 3акону України вiд 02.10.1996 p. №393/96-BР «Про звeрнення громадян» (далі – Закон №393) передбачено, що гpомадяни України мaють право звeрнутися до oрганів державної влaди, зокрема, iз заявою aбо клопотанням щoдо реалізації cвоїх соціально-eкономічних та oсобистих прав i законних iнтересів.

Громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об’єднань громадян, засобів масової інформації, посадових осіб, має право, зокрема, одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги (ст. 18 Закону №393).

Органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об’єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов’язані, зокрема, письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення (ст. 19 Закону №393).

Отже, при виявленні розбіжностей за результатами звірки даних, контролюючий орган проводить перерахунок суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, і надсилає (вручає) фізичній особі – платнику податків нове податкове повідомлення-рішення, попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

При зверненні платника податку із заявою (клопотанням) до контролюючого органу у відповідності до вимог Закону №393, такому платнику надається письмова відповідь про результати розгляду такої заяви (клопотання).

За наявності заборгованості перед бюджетом такий податковий борг підлягає стягненню за рішенням суду виконавчою службою.

Платники податків, які змінили свої податкові адреси та не повідомили належним чином податкові органи, можуть не володіти інформацією про суми нарахувань та боргу, оскільки  відповідні повідомлення їм надіслано за адресами, внесеними до даних ДРФО на момент видачі реєстраційного номера облікової картки платника податків. Крім того, на сьогодні про борг  в незначних сумах платників офіційно не повідомляється, оскільки податкова вимога надсилається, якщо сума боргу перевищує 1020 гривень, тому громадяни можуть і не знати про його наявність.

Відтак, громадяни-власники об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, які не отримали відповідних повідомлень на сплату податків за своїми податковими адресами, можуть уточнити суму нарахованих платежів безпосередньо в ЦОПі податкової служби за місцем своєї реєстрації або за допомогою Електронного кабінету платника.

В Електронному кабінеті для фізичних осіб – платників податків діє онлайн доступ до сформованих податкових повідомлень-рішень щодо  нарахованих податкових зобов’язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю.

В розділі «ЕК для громадян» приватної частини Електронного кабінету платники податків – фізичні особи мають можливість перегляду даних щодо об’єктів рухомого та нерухомого майна, які є об’єктами оподаткування (земельні ділянки, житлові будинки, квартири, садові (дачні будинки), гаражі, легкові автомобілі тощо), відомості про які отримані з реєстрів інших державних органів та стосовно яких сформовані податкові повідомлення-рішення.

В Електронному кабінеті за допомогою сервісу «Стан розрахунків з бюджетом» фізичні особи можуть сплатити податки, збори, платежі та перевірити розрахунки сум податкових зобов’язань за такими податками.

Не зважаючи на те, що платникам надсилаються повідомлення про сплату майнових податків, окремі громадяни «забувають» розрахуватися з бюджетом. Податківці звертають увагу на необхідність сплати цих коштів. Оскільки при наявності заборгованості перед бюджетом такий податковий борг підлягає стягненню за рішенням суду виконавчою службою.


Адміністративний збір у 2021 році на реєстрацію нерухомості встановлює стаття 34 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» 
Вид дії, за яку стягується платаРозмір адміністративного збору від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлених на
01 січня 2021 року
Строк виконанняОкруглена сума, грн.
За державну реєстрацію права власності (у тому числі довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов’язань)0,15 робочих днів230,00
12 робочих дні2 270,00
21 робочий день4 540,00
52 години11 350,00
За державну реєстрацію інших речових прав, похідних від права власності0,055 робочих днів110,00
0,52 робочих дні1 140,00
11 робочий день2 270,00
2,52 години5 680,00
За державну реєстрацію обтяжень речових прав0,05в день реєстрації відповідної заяви110,0
За державну реєстрацію прав у результаті вчинення нотаріальних дій0,1в день реєстрації відповідної заяви230,00
За виправлення технічної помилки, допущеної з вини заявника  0,04в день реєстрації відповідної заяви90,00
За отримання інформації з Державного реєстру прав (у паперовій формі)0,025в день реєстрації відповідної заяви60,00 за кожні 25 сторінок інформації
За отримання інформації з Державного реєстру прав (у електронній формі)0,0125в режимі реального часу30,00
За отримання інформації адвокатами, нотаріусами (під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва) шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав0,04в режимі реального часу90,00

Читайте також:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *