Міжнародні фінансові організації та співпраця з Україною

Фонд соціального страхування України та пенсійний об’єднають: новий законопроект
21.09.2020
Допомога бізнесу по частковому безробіттю в умовах Covid-19: проект Міністерства економіки
22.09.2020
Show all
Міжнародні фінансові організації та співпраця з Україною

Пошук / Search

Міжнародні фінансові організації та співпраця з Україною

МІЖНАРОДНА ФІНАНСОВА ОРГАНІЗАЦІЯ (МФО)

Міжнародна фінансова організація (МФО) – це об’єднання держав, установ, фізичних осіб, що спільно реалізують програму або мету на основі певних правил і процедур, діяльність яких виходить за національні кордони; важлива складова сучасної інституційної структури світових валютно-фінансових відносин.

Управління державними фінансами у галузі діяльності фінансових ринків, потребують поглиблених теоретичних знань та практичних навиків роботи з міжнародними фінансовими організаціями, що дають можливість:

  • узагальнювати тенденції і закономірності розвитку міжнародних фінансових організацій;
  • швидко опановувати зміни, які відбуваються у практиці взаємовідносин держави і міжнародних фінансових організацій;
  • аналізувати сутнісні характеристики співпраці з міжнародними фінансовими організаціями;
  • об’єктивно оцінювати фінансові та економічні наслідки й перспективи взаємовідносин із міжнародними фінансовими організаціями;
  • аналізувати діяльність МФО на фінансових ринках при залучені ними фінансових ресурсів;
  • здійснювати організацію співпраці з міжнародними фінансовими організаціями;
  • аналізувати ефективність використання фінансових продуктів, що пропонуються МФО державам-учасницям та їх підприємствам;
  • проводити моніторинг та аналізувати роль міжнародних фінансових організацій у соціально-економічному розвитку держави;
  • визначати проблеми та знаходити можливі напрями їх вирішення що до економіко-правових основ взаємовідносин України з МФО та їх ролі у її соціально-економічному розвитку України;
  • вносити пропозиції щодо засад проведення фінансової політики держави у розрізі взаємовідносин з міжнародними фінансовими організаціями.

Україна співпрацює з багатьма міжнародними фінансовими організаціями (МФО), що надають кредитні і грантові ресурси на підтримку економіки держави.

Кошти міжнародних фінансових інституцій є найдешевшим джерелом кредитування.

Ціна кредитних коштів МФО є дуже вигідною, терміни кредитування є достатніми для того, щоб реалізувати проекти. В процесі підготовки нових проектів між делегаціями України та МФО проводяться переговори щодо визначення напрямів, умов, етапів реалізації кредитів. Тобто банки надають кредити, які потрібні державі й спрямовані на найважливіші напрямки розвитку економіки. Виконавці проектів (бенефіціари) часто скаржаться на існування в Україні жорстких бюрократичних процедур щодо співпраці з МФО та на жорсткі бюрократичні процедури самих МФО. Між тим, проекти МФО, які працюють в приватному секторі України, долають ці труднощі і успішно використовують кредитні кошти.
Міністерство фінансів, яке є відповідальним за координацію підготовки та реалізацію проектів МФО, не має підрозділу, який відповідав би за співпрацю з МФО. Департамент міжнародних фінансових проектів в Міністерстві працює з проектами МФО суто технічно. Питання щодо стратегій організацій, членства, членських внесків, квот, можливості вступу України до міжнародних організацій, де вона не є членом, участі у щорічних зборах та інших форумах не належать до компетенції Департаменту. Необхідне створення в Міністерстві фінансів структури, яка б реально виконувала функцію координатора співробітництва.
Крім направлення ресурсів до загального фонду Державного бюджету та резервів НБУ, МФО надають Україні фінансові кошти на інвестиційні проекти, які реалізуються в державному секторі. В Україні використання таких коштів залишається на незадовільному рівні, оскільки однією з важливих проблем, з якою стикається Україна в процесі співпраці з МФО, є затримки в імплементації міжнародних договорів по проектах міжнародних фінансових інститутів. Йдеться про інвестиційні проекти Світового Банку, Європейського Інвестиційного Банку, Європейського банку реконструкції та розвитку,НЕФКО, німецького банку KfW та багатьох інших кредитних і донорських організацій, які підтримують Україну. Протягом кількох років значна частина коштів для інвестиційних проектів, що є підписаними і ратифікованими, не надходить в Україну, чи надходить із значними затримками.

МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО НБУ

Міжнародне співробітництво Національного банку України направлене на зміцнення та стабільність фінансової системи України, інтегруючись до світового фінансового простору та наближаючись до Європейського Союзу.

Основні міжнародні партнери України:

  • Представництво Європейського Союзу в Україні
  • Міжнародний валютний фонд
Процедура залучення коштів МФО регулюється Постановою Кабінету Міністрів України №70 від 27 січня 2016 року “Про порядок підготовки, реалізації, проведення моніторингу та завершення реалізації проектів економічного і соціального розвитку України, що підтримуються міжнародними фінансовими організаціями”

Міжнародні організації та установи, в яких Національний банк України має членство, представлений від імені України та взаємодіє, такі:

  • Міжнародний валютний фонд (IMF)
  • Чорноморський банк торгівлі та розвитку (BSTDB)
  • Група Світового банку
  • Європейський банк реконструкції та розвитку (EBRD)
  • Європейський інвестиційний банк (EIB)
  • Банк міжнародних розрахунків (BIS)
  • Клуб голів центральних банків країн Центральної Азії, Чорноморського регіону та Балкан
  • Європейська регіональна консультативна група при Раді з фінансової стабільності (FSB)
  • Базельська консультативна група Базельського комітету з питань банківського нагляду Банку міжнародних розрахунків (BCG)
  • Комітет Ірвінга Фішера з питань статистики центральних банків Банка міжнародних розрахунків (IFC)
  • Група банківських наглядових органів Центральної та Східної Європи Група банківських наглядових органів Центральної та Східної Європи (BSCEE)
  • Віденська ініціатива
  • Консультативна група Європейського фонду для Південно-Східної Європи (EFSE)
  • Міжнародна мережа фінансової освіти Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD/INFE)
  • Мережа бізнес-циклів зони євро (EABCN)
  • Міжнародна організація з захисту прав споживачів фінансових послуг (FinCoNet)
  • Міжнародна асоціація ринків капіталу (ІСМА)
  • Міжнародна мережа регуляторів кредитних спілок (ICURN).

Напрямки міжнародного банківського співробітництва України:

  • європейська інтеграція – виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС та інших міжнародних зобов’язань;
  • двостороннє співробітництво з центральними банками та регуляторами фінансових ринків інших держав;
  • співпраця з міжнародними фінансовими організаціями – Міжнародним валютним фондом, Групою Світового банку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Чорноморським банком торгівлі та розвитку, Банком міжнародних розрахунків;
  • взаємодія з іноземними інвесторами;
  • міжнародними та європейськими партнерами та донорськими організаціями над реалізацією проектів міжнародної технічної допомоги у фінансовому секторі України.

МІЖНАРОДНИЙ БАНК РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА РОЗВИТКУ

Міжнародний банк реконструкції та розвитку (МБРР) відповідно до свого мандату кредитує лише державний сектор та надає державні гарантії. На сьогодні в Україні на етапі реалізації проекти банку в сферах соціальної політики, охорони здоров’я, енергетики, інфраструктури, муніципального кредитування.


ЄВРОПЕЙСЬКИЙ БАНК РЕКОСТРУКЦІЇ ТА РОЗВИТКУ

Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) є одним з найбільших міжнародних банків за обсягами кредитування в Україну. Крім державного сектору, банк кредитує і приватний сектор. Головні напрямки кредитування: енергетика, інфраструктура та фінансовий сектор.

Європейський банк реконструкції та розвитку має статус міжнародної фінансової організації з найвищим кредитним рейтингом (ААА). Банк було створено у 1991 році. На даний час членами Банку є 69 країн, ЄС та ЄІБ. Україна є членом ЄБРР з 13.08.1992. Міністр фінансів є Керуючим від України – членом Ради Керуючих ЄБРР.
ЄБРР не фінансує витрати державного бюджету, а здійснює фінансування тільки інвестиційних проектів розвитку у приватному та державному секторі, окрім оборонної та тютюнової промисловості, а також проектів грального бізнесу.
В рамках прийнятої стратегії ЄБРР працює у двох напрямках: надання міжнародних кредитів на пільгових умовах під державні гарантії та кредитування приватних підприємств на комерційних умовах.
ЄБРР є одним з найбільших інституційних інвесторів в Україні.

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК

Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), що є банком Європейського Союзу, кредитує, головним чином, енергетику, інфраструктуру та муніципальний сектор, допомагає відновити муніципальну та соціальну інфраструктуру в регіонах Східної України, що постраждали внаслідок військового конфлікту. ЄІБ, який є одним з найбільших і найвпливовіших банків у світі.

Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) створено у 1957 році. На сьогодні акціонерами ЄІБ є 27 країн Європейського Союзу. Європейський інвестиційний банк здійснює не тільки кредитну діяльність, але й виступає найбільшим позичальником грошових ресурсів на міжнародних фінансових ринках капіталу.
З 2004 року Україна розпочала співпрацю з Європейським інвестиційним банком щодо створення нормативно-правової бази з метою залучення його ресурсів для реалізації інфраструктурних, енергетичних, природоохоронних та інших інвестиційних проектів.

СВІТОВИЙ БАНК

Світовий банк є другим, після МВФ, кредитором України.

Ресурси цієї організації використовуються для підтримки державного бюджету, здійснення інституційних та структурних реформ, підготовки та реалізації довгострокових інвестиційних проектів, які відповідають пріоритетним напрямам економічного розвитку України.
З метою підтримки України на шляху впровадження структурних реформ в економіці Світовим банком надано Гарантію на підтримку державної політики у сфері економічного зростання та фіскально стійких послуг.
Україна стала однією з дев’яти країн, які першими застосували новостворену методологію оцінки ґендерно орієнтованого управління державними фінансами, розроблену секретаріатом ДВФП. Метою додаткового до ДВФП оцінювання ґендерно орієнтованого бюджетування (ҐОБ) є збирання інформації щодо того, якою мірою ґендерний підхід посідає належне місце у системі управління державними фінансами України та встановлення підходів до застосування ҐОБ в ході всього бюджетного процесу.
Постійний та системний перегляд стану впровадження проектів сприяє підвищенню ефективності співпраці України з МБРР та ефективнішому використанню коштів, які надає Світовий банк.

НІМЕЦЬКЕ ТОВАРИСТВО МІЖНАРОДНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА

Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ) – Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH підтримує Україну за дорученням Федерального уряду Німеччини на шляху демократичних перетворень з 1993 року. Декілька сотень національних і десятки іноземних фахівців, а також радники з розвитку представляють GIZ в Україні. Крім того, інтегровані експерти працюють безпосередньо в українських органах управління, торгово-промислових палатах, університетах та неурядових організаціях. GIZ має представництво в Києві (GIZ Бюро в Україні).

За дорученням Федерального Уряду Німеччини GIZ надає підтримку  Міністерству фінансів України в ініціюванні та реалізації реформ задля створення прозорої, ефективної та підзвітної системи державних фінансів.
На базі магістерської програми “Фіскальне адміністрування” Університету державної фіскальної служби України, для співробітників Державної податкової служби реалізований проєкт дуальної освіти, що передбачає поєднання навчання у закладах освіти та навчання на робочому місці.
Під час тренінгів працівники Міністерства та податкових органів отримують знання щодо стандартів оподаткування в країнах ЄС та у світі, що сприяє їх подальшому успішному запровадженню в Україні
За підтримки GIZ створено три інтернет-платформи: ProZorro, ProZorro.Sale та E-Data, збільшення користувачів якими позитивно впливає на прозорість фінансової системи. E – Data, зокрема його складова open budget, spending, є найбільш відкритою базою даних публічних фінансів України і дозволяє переглянути відомості щодо використання бюджетних коштів. Статистика свідчить, що на сьогодні такою можливістю щодня користуються біля 20 000 осіб. Завдяки ProZorro публічні закупівлі є відкритими для громадськості.

КРЕДИТНА УСТАНОВА ДЛЯ ВІДБУДОВИ – KFW

Кредитна Установа для Відбудови (KFW) – державний банк Уряду ФРН, що є лідером серед банків Німеччини у сприянні економічному розвитку Німеччини, Європи та світу

Сфера діяльності KfW: підтримка малого та середнього бізнесу; будівництво та енергозбереження, охорона навколишнього середовища; фінансування соціальної інфраструктури (водопостачання, енергопостачання, освіта, охорона здоров’я тощо); експортне та проектне фінансування; рефінансування.

РЕЄСТР ПРОЄКТІВ МФО – IFLS PROJECTS

Реєстр спільних з МФО проектів, що знаходяться на стадії підготовки та реалізації – IFIs projects, портал реєстру проектів МФО – офіційний державний портал із реєстром проектів соціального і економічного розвитку України, які реалізуються із залученням коштів міжнародних фінансових організацій.

На порталі у доступній формі оприлюднена інформація по проектах, а також є статистика для розуміння динаміки використання коштів по роках та структури фінансування проектів за галуззю реалізації, за кредиторами та відповідальними виконавцями.
Категорії проектів порталу:
  • постачання електроенергії та газу
  • транспорт та складське господарство
  • фінансова та страхова діяльність
  • водопостачання, каналізація, поводження з відходами
  • охорона здоров’я та надання соціальної допомоги
  • сільське, лісове та рибне господарства
  • державне управління та оборона
  • добувна промисловість та розроблення кар’єрів
  • інформація та телекомунікації
  • освіта
  • торгівля
  • будівництво
  • переробна промисловість
  • професійна, технічна та наукова діяльність.

Метою стимулювання економічного зростання український уряд продовжує співпрацю з міжнародними фінансовими організаціями, зокрема МВФ, Світовим банком та іншими партнерами щодо питань промислового безвізу, угоди про Спільний авіаційний простір та приєднання України до європейської енергетичної мережі ENTSO-E.


Читайте також про:
На правах реклами:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.