Інструменти стягнення податкового боргу: новий законопроект ДПСУ

Проект нової Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок
10.11.2020
Для єдиного рахунку для сплати податків, зборів, ЄСВ Наказом розроблено Порядок
12.11.2020
Show all
Інструменти стягнення податкового боргу: новий законопроект ДПСУ

Пошук / Search

Інструменти стягнення податкового боргу: новий законопроект ДПСУ

Державна податкова служба України розробила проекти взаємопов’язаних Законів України про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо удосконалення процедури погашення податкового боргу), які направлено на погодження до Міністерства фінансів України.

Основні зміни:

  • збільшення до економічно обґрунтованого розміру мінімального розміру податкового боргу (з 1020 грн до 2210 грн) для направлення податкової вимоги, застосування податкової застави, строку давності;
  • списання штрафних санкцій та пені у разі сплати основної суми податкового боргу юридичними особами протягом 3 місяців, фізичними особами — 6 місяців;
  • збільшення строку давності для стягнення податкового боргу з 3 років (1095 днів) до 6 років (до 2190 днів);
  • започаткування реалізації заставного майна боржників через систему електронних торгів «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ»;
  • розкриття банківської таємниці з рахунків боржника у банках.

Про розкриття банківської таємниці на вимогу ДПСУ ми писали за посиланням:

Банківські установи розкриватимуть банківську таємницю на вимогу ДПСУ: новий законопроект

Тобто, розроблений ДПСУ законопроект щодо збільшення строку давності для стягнення податкового боргу з 3-х до 6-ти років (до 2190 днів) та відкриття банківської таємниці боржників направлено Мінфіну України.

Ухвалення таких змін надасть податковим органам дієві інструменти як для погашення податкового боргу та зменшення його загального розміру, так і покращення платіжної дисципліни у несумлінних платників податків.

Щодо удосконалення порядку списання банком коштів з рахунків платників податків-боржників, то логічним кроком має стати внесення змін в банківське нормативне регулювання, яке передбачатиме розкриття банківської таємниці, а також започаткування інформаційної взаємодії податкових органів та банків щодо інкасових доручень в електронній формі, що дасть змогу списання коштів боржника з банківського рахунку та спрямування в бюджет в рахунок погашення боргу.

За словами заступника Голови ДПС Михайла Тітарчука головна мета — не просто стягнути наявний податковий борг, а, насамперед, упередити його появу шляхом стимулювання платників податків до самостійної сплати зобов’язань. Саме за цим напрямом ведеться праця, шляхом отримання міжнародного досвіду від Внутрішньо-європейської організації податкових адміністрацій (Intra-European Organisation of Tax Administrations), найкращих світових практик за рекомендаціями, наданими експертами Офісу технічної допомоги Казначейства США, залучаючи до консультацій міжнародних експертів Програми з управління державними фінансами EU4PFM.

Основна проблема, що призвела до розробки цього законопроекту в річній тенденції зростання податкового боргу. Це свідчить про те, що підходи, які використовувались Державною податковою службою України раніше, втратили свою актуальність та потребують удосконалення.

На сьогодні до зведеного бюджету не надійшло майже 122 млрд гривень через несплату узгоджених платниками зобов’язань перед бюджетами. Для порівняння, практично видатки на ту ж суму в державному бюджеті 2020 року було заплановано витратити на оборону, або на охорону здоров’я.

За період з початку 2020 року до 1 жовтня 2020 року податковий борг зменшився на 3,2 млрд гривень. Така динаміка безумовно позитивна. Тим більше, що однією з основних причин появи таких боргів цього року стала пандемія коронавірусу, яка торкнулась і України — за рахунок призупинення господарської діяльності в період дії жорсткого карантину.

Чимала частина податкових боргів сьогодні зосереджена в державному секторі економіки — станом на початок жовтня несплата такими суб’єктами господарювання складає 18,7 млрд гривень (понад 15% від загальної суми боргу). Найбільший борг сформували суб’єкти, які підпорядковуються Міністерству енергетики України, — 11,51 млрд гривень.

При цьому кількість боржників юридичних осіб значно менше кількості фізичних осіб, хоча сума їх боргу, навпаки, значно вища. Так, 191,8 тис. юридичних осіб заборгували бюджетам 117,1 млрд грн, а 3686,6 тис. фізичних осіб — 8,9 млрд гривень.

Сьогодні вже можна говорити про певну позитивну динаміку. За 9 місяців 2020 року вдалось забезпечити 7,27 млрд гривень надходжень в рахунок погашення боргу до зведеного бюджету. І що показово, останнім часом спостерігається підвищення рівня свідомості платників податків, адже майже 90 % з цих надходжень – це самостійна сплата боргу без застосування, так званих, «жорстких» методів стягнення (продажу майна боржників, що перебуває у податковій заставі, блокування рахунків тощо.

На думку заступника Голови ДПС, тенденція зростання податкового боргу протягом багатьох років свідчить про лояльність українського законодавства по відношенню до несумлінних платників податків і відсутність у законодавстві дієвих інструментів стягнення такого боргу.

Про боржників читай за посиланням:

Податковий борг: боржники, щомісячна статистика

Актуально про податки:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *