Конкурентоспроможність будь-якого підприємства залежить від ряду факторів, які на нього впливають.
Фактори, що визначають конкурентоспроможність підприємства можна умовно розділити на три рівні:
Кожен із зазначених факторів відіграють значну роль в конкурентоспроможності підприємства.
Досягнення конкурентних переваг підприємства вимагає від країни значної низки заходів, суть яких зводить до наступного:
Конкурентоспроможність у сфері сучасних систем опалення яскраво демонструє ТЕПЛОКЕРАМІК – сучасні системи опалення з інноваційними технологіями керуванням, цифровими та зовнішніми терморегуляторами 24/7.
Найважливішими завданнями української державної політики у сфері підвищення конкурентоспроможності підприємств можна визначити наступні, які на практиці сприятимуть розвитку вітчизняних підприємств та економіки в цілому:
Для підвищення конкурентоспроможності галузі необхідно прийняти необхідні заходи щодо підвищення конкурентоспроможності галузі або перейти в іншу більш конкурентоспроможну галузь.
Фатхутдинов Р.А. пропонує певний перелік факторів забезпечення конкурентоспроможності підприємства в галузі, серед яких найголовнішими є:
Україна хоча і має внутрішні негаразди, проте володіє внутрішнім потенціалом для створення конкурентоспроможної економіки, в тому числі і на галузевому рівні. Це все вимагає проведення реформ по розробці та реалізації національної програми підвищення конкурентоспроможності підприємств. Така програма повинна, насамперед, орієнтуватися на розвиток стратегічно важливих для України галузей і визначити такі пріоритети:
Товар, персонал та послуга – фактори, що характеризують внутрішній потенціал підприємства щодо досягнення конкурентних переваг. Конкурентноздатний персонал – запорука успіху будь-якого підприємства. Кожен працівник прагне бути конкурентноздатним, оскільки цим самим він покращує і свої можливості і позиції у колективі та підприємстві.
Кожен працівник має конкурентні переваги, які є як спадковими, куди відносять індивідуальні здібності працівника (талант, обдарованість, геніальність), темперамент та фізичні дані, так і набутими – ділові якості (освіта, спеціальні знання, навички і вміння), інтелігентність та культура, ціленаправленість мотивації діяльності (вміння формувати особисті цілі та цілі колективу), характер (відношення до праці, до інших, до себе, до речей), емоціональність (вміння управляти своїми емоціями, воля), комунікабельність, організованість, та інші переваги.
Конкурентні переваги персоналу повинні в кожному конкретному випадку узгоджуватись із цілями, місією підприємства та стратегією соціальної чи виробничої системи, в яку входить робітник.
Конкурентноздатний товар та послуга – це насамперед високий імідж серед покупців, це вихід не тільки на внутрішні, а й на зовнішні ринки, це основа для одержання максимального прибутку та забезпечення стійкого фінансового становища. Будь-яке підприємство прагне мати конкурентноздатний товар, який буде істотно відрізнятися від товару конкурентів, і відповідно принесе підприємству високий результат.
У конкретних ринкових умовах факторами конкурентоспроможності товару вважають єдиних чотири: якість товару, ціну, витрати на споживання (експлуатацію), якість сервісу. Відносно важливості цих факторів, то пріоритетність їх виражається приблизним співвідношенням 4:3:2:1. Високий рівень якості продукції означає прискорення НТП, підвищення ефективності і суспільного виробництва, могутність і процвітання. Тому завданням держави на сучасному етапі є забезпечення комплексу заходів щодо підвищення якості та конкурентоспроможності української продукції. Йдеться не лише про впровадження нових технологій, а й про політичну підтримку цієї проблеми з боку держави.
На жаль, з переходом України до ринкових відносин, якість вітчизняних товарів не тільки не поліпшується, а навпаки, погіршується. Основними перешкодами в досягненні необхідного рівня якості є наступні:
Для усунення цих перешкод необхідно:
Таким чином, з розглянутого можна зробити висновок, що в цілому Україна має значний потенціал, як внутрішній, так і зовнішній, який спроможний забезпечити конкурентоспроможність організації на усіх розглянутих рівнях.
Все вище викладене дає можливість перейти до найважливішого та завершального – до оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства.
Детально: