Електронний лікарняний лист: абсолютні зміни процедури отримання

Усе про скорочення сумісників: роз’яснення Держпраці
24.10.2020
В Миколаєві відкрили другий центр підтримки підприємців Дія.Бізнес
25.10.2020
Show all
Електронний лікарняний лист: абсолютні зміни процедури отримання

Пошук / Search

Електронний лікарняний лист: абсолютні зміни процедури отримання

Міністерство цифрової трансформації України разом із Міністерством охорони здоров’я України та Національною службою здоров’я України працюють над електронним варіантом лікарняного листка непрацездатності.

Метою цієї співпраці є повна зміна процесу отримання

Мінцифри разом із МОЗ та НСЗУ має намір повністю змінити процеси з отримання лікарняних. Цифровізація медичної сфери – один з основних пріоритетів Мінцифри.

Віцепрем’єр-міністр – Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров повідомив, що електронні лікарняні – революція для системи охорони здоров’я України. Це значно спростить процедуру отримання лікарняного та відповідних виплат. А також дозволить побороти мільярдну корупцію. Протягом кількох наступних місяців ми вже запустимо цю послугу.

Електронні лікарняні – важливий прорив у сфері цифрової трансформації медицини. Раніше потрібно було відкривати та закривати лікарняний особисто. Це — додатковий час, черги, поїздки, контакти з іншими людьми та не завжди прозорі схеми.

Це також матиме величезний антикорупційний ефект для нашої країни. Економія може сягнути до 5 млрд грн на рік.

Для запровадження електронних лікарняних Міністерство цифрової трансформації спільно з Міністерством охорони здоров’я повністю перебудовують процес отримання лікарняного.

Запуск е-лікарняних дозволить не лише скасувати лікарняний як паперову довідку, що є елементом бюрокартії, а й заощаджувати час лікарів та пацієнтів. Крім цього, це можливість швидко та ефективно оплачувати лікарняні без фізичних контактів, гарантувати обґрунтованість виплат та економити державні кошти.

Електронні лікарняні будуть одразу в електронному вигляді, нічого дублювати у цифровому та паперовому вигляді не потрібно. Це буде звичайна форма в онлайн-системі, заповнення якої займатиме кілька хвилин. Після цього підписаний електронним підписом документ автоматично надсилатиметься до  інших державних органів для виплат.
Вже з квітня 2021 року запускається в додатку “Дія” електронний лікарняний, так званий е-лікарняний – заміна паперового лікарняного на електронний листок непрацездатності.

Для запровадження електронних лікарняних Міністерство цифрової трансформації спільно з Міністерством охорони здоров’я повністю перебудовують процес отримання лікарняного.

Запуск стане можливим завдяки повноцінній інтеграції електронної системи охорони здоров’я із системою Пенсійного фонду України  і Фонду соціального страхування України.

На разі, ФССУ спільно з ПФУ виконали всі необхідні дії щодо запуску Електронного реєстру листків непрацездатності:
  • затверджено Протокол про інформаційну взаємодію між Пенсійним фондом України та Фондом соціального страхування України щодо ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього;
  • здійснено тестовий обмін інформацією щодо електронних листків непрацездатності;
  • Пенсійним фондом створено електронні кабінети закладів охорони здоров’я (лікарів), страхувальників (роботодавців) і застрахованих осіб.

Лікар зможе вносити дані громадян онлайн. Ці дані автоматично відправлятимуться до інших відомств для відшкодування. Дані будуть підписані електронним підписом, що гарантуватиме достовірність і обґрунтованість виплати.

Внесення за допомогою вебсервісу Електронного реєстру листків непрацездатності (ЕРНЛ) даних про випадок тимчасової втрати працездатності здійснюватиметься за реєстраційним номером облікової картки платника податків.

Кожному зареєстрованому в ЕРЛН листку непрацездатності автоматично присвоять унікальний номер у випадку непрацездатності за результатами внесення даних про тимчасову непрацездатність.

Листок непрацездатності вважатиметься виданим з моменту реєстрації внесених даних про тимчасову непрацездатність в Реєстр за цим унікальним номером.

Після реєстрації листка непрацездатності в Реєстрі пацієнту (його законному представнику) за його бажанням можуть надавати належним чином засвідчене особою, що видана листок непрацездатності, повідомлення про реєстрацію листка непрацездатності у паперовій формі з зазначенням єдиного реєстраційного номеру листка непрацездатності.

Інформування пацієнта про видачу листка непрацездатності здійснюватиме ПФУ в день реєстрації даних про тимчасову втрату працездатності в ЄРЛН через Електронний кабінет застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг ПФУ, за допомогою СМС або іншими засобами телекомунікацій.

У день видачі листка непрацездатності автоматично формується та надсилається в електронний кабінет роботодавцю, який є страхувальником непрацездатної особи, відповідне повідомлення в електронній формі про видачу листка непрацездатності.

Крім того, усі медичні довідки скоро будуть замінені на електронний медичний висновок – відповідний запис у Реєстрі системи eHealth.

В Україні триває перехідний період впровадження е-лікарняних, який триватиме з червня по серпень 2021 року.

До формування медичних висновків, на підставі яких для застрахованих осіб автоматично формуються е-лікарняні, вже залучені лікарі понад 550 медичних закладів.

Е-лікарняні, як і паперові, є підставою для надання працівникам допомоги по тимчасовій втраті працездатності, а також по вагітності та пологах від Фонду соціального страхування України.

На перехідний період до 01 вересня 2021 року створювати та вносити медичні висновки про тимчасову непрацездатність до Реєстру будуть окремі визначені заклади охорони здоров’я. Обіг паперових листків непрацездатності та призначення за ними матеріального забезпечення від ФССУ на цей період продовжуються.
Як відбувається проходження е-лікарняного на підприємстві для призначення матеріального забезпечення застрахованій особі?

Якщо щодо страхового випадку працівника сформують електронний медичний висновок замість видачі паперового лікарняного, на його підставі автоматично сформується е-лікарняний.

● Сповіщення про відкриття е-лікарняного надійде роботодавцю в кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Сформований е-лікарняний стане доступним для перегляду у день його створення, однак підставою для надання матеріального забезпечення стане лише після закриття. А у випадку допомоги по вагітності та пологах – одразу після створення.

На призначення працівнику матеріального забезпечення відведено не більше 10 календарних днів з дня закінчення періоду дії е-лікарняного.

Е-лікарняний друкується або залишається в електронному вигляді (за рішенням роботодавця).

● Кадрова служба або відповідальна особа кадрової служби визначає страховий стаж застрахованої особи (пільги) та кількість календарних днів непрацездатності, що підлягають оплаті за рахунок коштів роботодавця та Фонду соціального страхування України. Зазначена інформація (за бажанням або визначенням роботодавця) формується у паперовому вигляді або в електронному.

● Е-лікарняний, відомості щодо визначеного страхового стажу та кількості днів непрацездатності, що підлягають оплаті, передаються до комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства.

● Комісія із соціального страхування на підприємствах продовжує свою роботу та зберігає весь обсяг функцій, передбачених Положенням про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 № 13.

● Рішення про призначення або відмову у призначенні матеріального забезпечення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства передає до підрозділу бухгалтерії підприємства, який нараховує матеріальне забезпечення.

Бухгалтерією здійснюється розрахунок матеріального забезпечення на підставі е-лікарняного (за необхідності його паперової роздруківки) та рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства. Даний розрахунок записується в електронному або паперовому вигляді (за рішенням роботодавця) та відображається в бухгалтерських проводках.

● Заповнюється заява-розрахунок та подається до відділення Фонду за місцем обліку.

● Подати заяву-розрахунок до ФССУ роботодавець має не пізніше 5 робочих днів з моменту прийняття рішення про призначення матеріального забезпечення комісією (уповноваженим).

● Якщо роботодавець має декілька листків непрацездатності різних видів, він має подати заяви-розрахунки окремо за кожним видом лікарняних.

Однак відмінності наявні також і в порядку оформлення тимчасової непрацездатності лікуючими лікарями.
Зокрема, на відміну від паперових лікарняних, які можуть продовжуватись лікарем одноосібно до 15 календарних днів, медичні висновки для формування е-лікарняних лікарі можуть створювати самостійно терміном до 30 календарних днів. Подальше підтвердження тимчасової непрацездатності потребує огляду лікарсько-консультативною комісією (ЛКК)

Водночас, орієнтовний термін тимчасової непрацездатності у медичному висновку має відповідати стану пацієнта і медпротоколам.

Крім того, видача таких «довгих» медичних висновків може сповільнити отримання матеріального забезпечення від ФССУ, оскільки е-лікарняний стає підставою для нарахування допомоги лише після завершення його дії.

За кожним окремим медичним висновком формується окремий е-лікарняний. Якщо це е-лікарняний одразу на 30 днів, роботодавець зможе призначити своєму працівнику матеріальне забезпечення і запросити в Фонду кошти лише після завершення цих 30 днів. Тож доцільніше не формувати надто довгі медичні висновки, якщо для цього немає вагомих підстав

Також створення довготривалих медичних висновків є фактором ризику їх автоматизованого відбору єдиною інформаційно-аналітичною системою ФССУ на перевірку.

Для паперових листків непрацездатності залишається чинною Інструкція про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затверджена наказом МОЗ №455. Відповідно до її положень для паперових лікарняних передбачена видача листка непрацездатності терміном до 5 календарних днів. А загальний граничний строк самостійної видачі складає 15 днів, продовження листка непрацездатності до 30 днів проводиться лікуючим лікарем спільно із завідувачем відділення, а надалі – ЛКК.

Для того, щоб революційні медичні послуги стали доступними для всіх українців, Міністерство цифрової трансформації активно працює над підключенням до інтернету  95% населених пунктів та їхніх соціальних об’єктів.

В 2020 році до оптичного (фіксованого) інтернету не підключено 37% лікарень України. У 2021 році Мінцифра планує підключити близько 10 тисяч соціальних об’єктів: шкіл, лікарень, бібліотек, які знаходяться у 5 тис. сіл, де проживають майже 2,5 млн громадян.

Читайте також:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *