За повідомленням Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України внесено зміни до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції.
Зі слів Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Ігора Петрашко зниження ставки ПДВ для аграрного сектору є одним із інструментів підтримки сільгоспвиробників. Подальша підтримка цього законопроекту та його реалізація знизить податкове навантаження на виробників с/г продукції, що в свою чергу дозволить зменшити вартість сировини для переробників такої продукції. Це сприятиме підвищенню конкурентоспроможності української агропродукції, ліквідації схем ухилення від оподаткування, а також виведенню значної частини економіки з тіні.
17 грудня 2020 року за повідомленням інформаційного управління Апарату Верховної Ради України прийнято Закон “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання окремих видів сільськогосподарської продукції”.
Законом підрозділ 2 розділу ЇЇ «Перехідні положення» Податкового кодексу доповнено новим пунктом 54-1 такого змісту:
«54-1. Для цілей застосування ставки податку на додану вартість з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України сільськогосподарської продукції (товарів), що класифікується за кодами згідно з УКТ ЗЕД: 0102, 0103, 0401 (в частині молока незбираного),1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1201, 1204 00, 1205, 1206 00, 1207, 1212 91, крім операцій з ввезення на митну територію України товарів, визначених у пункті 197.18 статті 197 цього Кодексу, встановленої Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість з операцій з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України окремих видів сільськогосподарської продукції» встановити, що ставка податку, яка діяла до першого числа звітного (податкового) періоду, з якого застосовується ставка податку на додану вартість у розмірі 14 відсотків, застосовується у разі: 1) постачання на митній території України продукції (товарів),визначеної абзацом першим цього пункту, яке відбувається після перерахування платником податку попередньої оплати (авансу), що була отримана до першого числа звітного (податкового) періоду, з якого застосовується ставка податку на додану вартість у розмірі 14 відсотків; 2) коригування податкових зобов’язань при поверненні попередньої оплати (авансу) або повернення продукції (товарів), що були отримані до першого числа звітного (податкового) періоду, з якого застосовується ставка податку на додану вартість у розмірі 14 відсотків; 3) коригування податкових зобов’язань при зміні договірної(контрактної) вартості продукції (товарів), визначеної абзацом першим цього пункту, поставка якої відбулася до першого числа звітного (податкового)періоду, з якого застосовується ставка податку на додану вартість у розмірі 14відсотків. У разі здійснення платником податку операцій з постачання на митній території України продукції (товарів), визначеної абзацом першим цього пункту, яка була придбана до першого числа звітного (податкового) періоду, з якого застосовується ставка податку на додану вартість у розмірі 14 відсотків, за таким платником податку зберігається податковий кредит з податку на додану вартість у розмірі, який був нарахований при придбанні та/або постачанні такої сільськогосподарської продукції (товарів)».
Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та застосовується до податкових періодів, починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем опублікування цього Закону.
Причина – розгляд та прийняття рішень щодо цих законів супроводжувався порушеннями вимог Конституції України та встановленої Регламентом ВРУ процедури при розгляді й голосуванні проекту закону.
Після внесення законопроекту на розгляд Верховної Ради України на підставі звернень переробників сільськогосподарської продукції, асоціацій та виробників національні об’єднання бізнесу зверталися до Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики з пропозиціями до законопроекту № 3656.
Норми передбачені прийнятим Законом, є економічно необґрунтованими, такими, що створюють нерівність у оподаткуванні і не відповідають цілям, задекларованим під час його розробки і розгляду, та призведуть до непередбачуваних наслідків для аграрної та переробної галузей України:
Запровадження зниженої ставки ПДВ на проміжне споживання в агропромисловому комплексі України декларувалося як спроба вирішити проблему «скруток» з ПДВ. Проте ця проблема вирішується іншими інструментами податкової політики.
Також реалізація Закону призведе до викривлення конкуренції (зокрема, між переробниками, які використовують власну сировину та тими, хто переробляє придбану сировину), погіршення умов ведення бізнесу для переробної галузі та збільшення можливостей для зловживань з ПДВ.
Це один із перших випадків, коли зниження ставки ПДВ активно підтримується і Міністерством фінансів, і Державною податковою службою.
Підтримується профільними аграрними асоціаціями, що представляють малий, середній та великий бізнес, оскільки запроваджує зниження ставки ПДВ для сільськогосподарської продукції з 20% до 14% і направлений на підтримку виробників с/г продукції, її переробників та експортерів.
Основна мета документу:
Відповідно до пп. «г» п. 193.1 ПКУ починаючи з 01 березня 2021 року встановлено ставку ПДВ у розмірі 14% по операціях з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України сільськогосподарської продукції, що класифікується за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД: 0102, 0103, 0104 10, 0401 (в частині молока незбираного), 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1201, 1204 00, 1205, 1206 00, 1207, 1212 91, крім операцій з ввезення на митну територію України товарів, визначених у п. 197.18 ПКУ.
Операції з вивезення товарів (сільськогосподарської продукції, що класифікується за товарними позиціями згідно з УКТ ЗЕД, визначеними пп. «г» п. 193.1 ПКУ) за межі митної території України у митному режимі експорту оподатковуються за нульовою ставкою.
Кодифікація товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складена та систематизована на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів. Перелік таких кодів затверджено Законом України від 04.06.2020 р. №674-IX «Митний тариф України».
Читайте також про: