Цей законопроєкт розроблено з метою стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні, запровадження сучасних технічних рішень у сфері автомобільних транспортних перевезень, також запропоновані рішення будуть інструментом для зменшення тіньової української економіки.
Законопроєктом передбачається привести термінологію у відповідність сучасним вимогам у ІТ рішеннях та надати визначення поняттям, які з’являться в обігу після введення технологічних рішень.
Проектом закону передбачається внесення змін до законів України «Про автомобільний транспорт».
Зазначеними змінами передбачається законодавчо закріпити можливість використання термінів, пов’язаних з впровадженням цифрових технологій у сфері вантажних перевезень, що здійснюється автомобільним транспортом.
Також передбачається надати можливість Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, в межах своїх повноважень затверджувати правила перевезення окремих видів вантажів, формування та реалізація державної політики з регулювання виробництва, обігу та транспортування яких відноситься до їхньої компетенції, а також форми е-ТТН для таких вантажів.
Пропонується також затвердити склад та перелік даних, з яких складається е-ТТН.
Останні світові тенденції в умовах економічної кризи демонструють посилення конкуренції між країнами за збереження існуючого бізнесу та залучення нових іноземних та локальних інвесторів в економіку. Держави шукають шляхи збереження та підвищення своєї конкурентоздатності на світовому ринку.
Ключову роль у сучасній світовій економіці відіграють технології та інновації. Саме представники технологічної сфери є найбільш фінансово успішними компаніями сьогодення. З огляду на це країни-члени Європейського Союзу та інші держави докладають якомога більше зусиль для стимулювання цифрової економіки.
Наразі в законодавчому полі України використовується паперова форма ТТН. У той же час Європейський Союз створює Єдиний цифровий ринок ЄС, який повинен зміцнити діючі економічні свободи і засади на теренах усієї спільноти та розвивати цифрові технології – використовувати усі їх переваги, мінімізовувати ризики, швидко відповідати на виклики, в тому числі й безпекові. Одним із кроків, що дасть змогу Україні приєднатися до єдиного цифрового ринку ЄС потребує внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі і започаткування переходу від паперового документообігу до цифрових рішень.
Оскільки Стратегія єдиного цифрового ринку ЄС заснована на трьох основних принципах:
то Україна має рухатись у цьому напрямку, забезпечити у своєму законодавстві використання цифрових рішень, що дасть можливість використовувати е-ТТН
У такому разі Міністерство інфраструктури повинне буде затвердити Перелік окремих видів вантажів, вантажні перевезення яких починаючи з 1 січня 2023 року здійснюватимуться за обов’язкової наявності е-ТТН, зареєстрованої у Реєстрі е-ТТН.
Перевезення таких вантажів до 1 січня 2023 року здійснюватиметься за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом.
До 1 січня 2023 року перевезення суб’єктами господарювання окремих видів вантажів, зазначених у абзаці другому цього пункту, між належними їм виробничими, торговими або складськими приміщеннями, з використанням власних вантажних автомобілів, без залучення автомобільного перевізника з виїздом на дороги загального користування, можуть здійснюватися на підставі акта переміщення вантажів в паперовій формі, за умови наявності в ньому обов’язкових реквізитів, передбачених частиною восьмою статті 48 Закону “Про автомобільний транспорт”
До серпня здійснюється доопрацювання самої системи та поступовий перехід бізнесу на електронний формат ТТН через під’єднання до одного з Провайдерів ЕДО що під’єданались до системи та пройшли сертифікацію.
Реалізація проєкту «Цифра замість паперу – впровадження е-ТТН в Україні» здійснюється за підтримки USAID / UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ TAPAS».
Вже сьогодні при формуванні е-ТТН можна відмовитися від паперових товарно-транспортних накладних на користь електронних, що дозволяє, зокрема:
Повноцінний перехід на е-ТТН для спецгруп вимагає комплексного опрацювання цього питання значною кількістю міністерств та відомств, особливо Державною податковою службою.
Для цього необхідні внесення змін до нормативно-правових актів та опрацювання архітектури взаємодії між наявними системами в інших органах із електронним реєстром е-ТТН.
Нагадаємо, що єдиний реєстр товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового та алкогольних напоїв вже працює з листопада 2013 року, який запроваджено постановою Кабміну від 09.10.2013 р. №806. Ведуть та адмініструють цей реєстр податківці з метою здійснення контролю за переміщенням митною територією України спирту етилового та алкогольних напоїв, тобто це суто «податковий» реєстр електронних ТТН на переміщення спирту та алкогольних напоїв.
Тож, коли фахівці Мінінфраструктури говорять про обов’язкові е-ТТН для таких груп товарів, насправді йдеться про те, щоб е-ТТН на спирт та алкоголь були інтегровані у загальний реєстр е-ТТН.
Створювати е-ТТН українські підприємці можуть на популярних платформах електронного документообігу, де створюють особистий електронний кабінет. Зараз атестовано вісім провайдерів таких послуг: «Вчасно», «Документ-онлайн», EDIN, «ППЛ 33-35», MEDoc, «Совтес», «Смарттендер», «Оптіма ДОК».
Однак, щоб процеси обробки електронних документів працювали належним чином, і всі учасники ланцюга могли обмінюватися ними – і відправник, і транспортна компанія, і вантажоодержувач повинні використовувати систему електронного документообігу, яка має інтеграцію з реєстром товарно-транспортних накладних Міністерства інфраструктури України. Власне вона й повинна забезпечувати так звану інтероперабельність.
Мається на увазі, що представники бізнесу можуть обрати для співпраці будь-якого провайдера з тих, що пройшли сертифікацію. Неважливо, з яким провайдером буде працювати вантажовідправник, з яким вантажоотримувач, а з яким перевізник – дані в е-ТТН будуть певним чином синхронізуватися через реєстр товарно-транспортних накладних Мінінфраструктури і стануть доступними для кожної із сторін вантажоперевезення, навіть якщо у кожної з них інший провайдер.
Тобто, мова йде про обов’язковість застосування е-ТТН для всіх учасників вантажоперевезень, а не для всіх учасників руху. Крім того, у Наказі №413 зазначено, що якщо ТТН використовується в електронному вигляді, то і супровідні документи мають бути електронні.
Дані про е-ТТН міститимуться у реєстрі товарно-транспортних накладних Міністерства інфраструктури України.
Варто зазначити, що у самому реєстрі для загальної групи товарів не зберігатимуться документи про торговельно-транспортні операції. Система не накопичуватиме дані про ціну, кількість товару тощо. Її завданням буде зібрати метадані про ТТН учасників процесу перевезень, точок, з якої та в яку прямує товар, вагу товару та його групу – загальна чи спеціальна. У системі зберігається посилання на автора кожного документу. Той, хто його створив, також реєструє сторони ТТН, система фіксує та наповнює так званий конвеєр подій, доступний для кожної сторони, саме за допомогою цього механізму забезпечується обмін даними між усіма учасниками. Якщо хтось із них прийде в систему з будь-якого провайдеру ЕДО, що приєднався до неї – він отримає всі свої документи.
Кваліфіковані електронні підписи (КЕП) необхідні будуть від усіх учасників процесу перевезень, тобто для вантажовідправника, перевізника та вантажоотримувача, або їх представників.
Тобто, КЕП повинні бути в осіб-представників учасників е-ТТН, що відповідальні за здійснення господарських операцій на кожному етапі перевезення.
Щонайменше має бути один підпис (КЕП) від учасника. але є можливість накласти КЕП двом і більше представникам учасника. Наприклад, від імені вантажовідправника документ можуть підписати комірник, бухгалтер та директор.
Загалом схема створення, використання і закріплення е-ТТН за допомогою електронного підпису виглядає таким чином:
Ключовими параметрами в е-ТТН є вага вантажу і кількість місць, які займає вантаж. Цього достатньо для розуміння перевізника.
Що стосується ваги брутто, то під цим показником у контексті вантажоперевезень автомобільним транспортом потрібно розуміти вагу вантажу з упаковкою, а не вагу вантажу та автомобіля разом.
Інформація про габарити самого транспорту в е-ТТН теж буде необов’язкова.
Зокрема, щодо опису транспортного засобу, де має бути вказано, крім марки, моделі, типу, реєстраційного номера автомобіля, причепа/напівпричепа, також його параметри зі зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто (ч. 2 ст. 48 Закону про автомобільний транспорт).
Проте, з 1 серпня 2022 року, як повідомляють з Мінінфраструктури, наведення цих відомостей вже у е-ТТН буде не обов’язковим.
Сучасні транспортні засоби обладнані датчиками ваги. Перевізник в будь-який час може перевірити вагу ТЗ та вантажу.
Вантажовідправник несе відповідальність у разі внесення недостовірних даних (інформація про вантаж не відповідає фактично завантаженому).
Читайте також про: