Чи віднесуть військовий збір до спецфонду Держбюджету? Чи насправді це приховане збільшення ПДФО на 1.5 % ?

Види підприємницько-економічної діяльності домогосподарства без реєстрації ФОП – “Домоекономіка по-новому” за Законопроектом 6539
25.01.2022
Найкращий ноутбук за найдешевшими цінами лише у “STYLUS”
18.02.2022
Show all
Чи віднесуть військовий збір до спецфонду Держбюджету? Чи насправді це приховане збільшення ПДФО на 1.5 % ?

Пошук / Search

Чи віднесуть військовий збір до спецфонду Держбюджету? Чи насправді це приховане збільшення ПДФО на 1.5 % ?

Нагадаємо, що військовий збір (військовий податок) був запроваджений в Україні з початком збройної агресії в 2014 році та складає податок на прибуток у розмірі 1,5%.
На Законодавчому рівні введений Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII ,,Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи”, який набрав чинності з 01.01.2015 року, внесено зміни до Податкового кодексу України у частині оподаткування військовим збором.

28 січня 2022 року Верховною Радою України зареєстровано Законопроект за номером 6566 “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо збільшення фінансування Збройних Сил України шляхом зарахування військового збору до спеціального фонду Державного бюджету України”, щоб вся сума військового збору йшла на потреби оборони.

Законопроектом 6566 пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України:
  • виключити військовий збір з доходів загального фонду Державного бюджету України та встановити його джерелом наповнення спеціального фонду;
  • спрямовувати кошти, що надходитимуть від сплати військового збору до спеціального фонду Державного бюджету України, на забезпечення діяльності Збройних Сил України, здійснення закупівлі та модернізації військової техніки;
  • доручити уряду у місячний строк з дня прийняття цього законопроєкту підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України проект закону про внесення змін до Державного бюджету України на 2022  рік, що відображатимуть зміст наведених змін до Бюджетного кодексу України.

Одним зі способів збільшити фінансування ЗСУ може бути зарахування військового збору до спеціального фонду Державного бюджету України та відповідно його спрямування на забезпечення обороноздатності держави.

Такі законодавчі зміни дозволять не лише забезпечити українську армію належним фінансуванням, а й зроблять можливим функціонування військового збору з тією метою, з якою він запроваджувався.

Законопроєкт не впливатиме на показники Державного бюджету України, розроблення змін до якого є наступним кроком для втілення ідеї цього законопроєкту.

Прийняття вказаного Законодавчого акту дозволить збільшити фінансування Збройних Сил України та покращити готовність української армії, а також продемонструє небайдуже ставлення і підтримку українським воїнам.

Попри логічне цільове спрямування військового збору на потреби Збройних Сил України, на сьогодні він зараховується до загального фонду Державного бюджету України, не маючи цільового спрямування.
У такий спосіб нівелюється ідея запровадження військового збору як додаткового джерела для забезпечення обороноздатності України.
Також така ситуація вводить в оману платників податків, оскільки назва цього збору однозначно вказує, що платники податків, сплачуючи військовий збір, тим самим допомагають українській армії, тоді як насправді це приховане збільшення ПДФО на 1.5 %.
Законодавчий Акт 6566 доступний для заватаження:

У 2021 році українські платники податків перерахували 28,6 млрд грн військового збору, який зараховувався до загального фонду державного бюджету.
Аналітики та експерти розділились думками з приводу самої суми надходжень війскового збору до держбюджету та реальних видатків на потреби оборонноздатності.
Отож, проаналізуємо…

Через надходження до загального фонду держбюджету нібито не можливо проконтролювати скільки саме коштів пішло на потреби армії.

Якщо виходити з логіки, що загальний фонд розділяється пропорційно між усіма державними потребами і відтак на потреби армії потрапляє орієнтовно 10% – до 3 млрд замість можливих 28,6 млрд.

Якби було використано підхід, який застосовується при формуванні Державного дорожнього фонду, то можна було б не лише використовувати всі кошти військового збору на оборонку, а й цільово спрямовувати їх на певні потреби.

Так – 40% на нове озброєння, 20% на облаштування кордону, 10% на забезпечення особового складу та сімей героїв, АТО/ООС житлом тощо. Зараз такої можливості немає.

Проте аналізуючи цю цифру варто лише подивитися на витрати на оборону за минулий рік, і ми побачимо, що ця сума вчетверо більша за надходження від військового збору — 117,5 млрд гривень.

Цього року на потреби армії виділено ще більше — 133,5 млрд.

Експерти зазначають, що навіть якщо буде окрема стаття доходу для Міноборони у розмірі надходжень військового збору – на цю суму зменшать фінансування за рахунок загального фонду.

Багато хто погодиться з тим, що вирівнювати бюджет за рахунок військового збору під час війни дуже недалекоглядно та неправильно. Проте насправді сума у ​​28,6 млрд гривень, незважаючи на те, що виглядає переконливо, надто мала, щоб ділити її на «певні потреби». Якщо ми витрачатимемо на оборону лише суму військового збору, то жодної оборони та безпеки держави ми не зможемо забезпечити взагалі.

Щодо наповнення військового бюджету, то Україна очікує отримати ще й міжнародну допомогу від урядів Франції (12,6 млрд грн), Великобританії (6,7 млрд грн) та США (1,7 млрд грн). І, судячи з останніх новин, ця допомога буде ще більшою. Сумарно ця міжнародна допомога практично зрівняється із сумою збираного військового збору.

І це при тому, що сектор оборони приносить у скарбницю більше коштів, ніж на нього потім виділяється. Адже згідно з ухваленим Держбюджетом на 2022 рік, як і у попередньому, на наповнення спеціального фонду Державного бюджету України йтиме 50% коштів від продажу застарілого озброєння, військової та спеціальної техніки, надлишкового нерухомого майна Збройних сил України, а також кошти від відчуження земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти військової нерухомості, що підлягають розпродажу, та земельних ділянок, що вивільняються у процесі реформування ЗСУ.

Простими словами, лише половина виручених коштів залишається в армії, тоді як друга половина йде покриття витрат інших сфер.

На сайті Міноборони зазначається, що у 2022 році на грошове забезпечення та заробітну плату військовослужбовців та працівників передбачено 71,2 млрд гривень, що на 10,9 млрд більше, ніж було у 2021 році.

Але тут не слід забувати про збільшення чисельності армії на 11 тисяч через розвиток територіальної оборони. Плюс буквально днями глава держави заявив про плани збільшення грошового забезпечення всіх військових до рівня не нижче за три мінімальні заробітні плати. І про перехід України до основ професійної армії. Якщо вірити його словам, упродовж найближчих трьох років чисельність ЗСУ зросте на 100 тисяч осіб, і це будуть не призовники, а професіонали-контрактники.

Також збільшилися, хоча й не настільки істотно, витрати військову техніку. Нинішнього року Україна планує придбати ще одну партію турецьких безпілотників Bayraktar TB2, турецький корвет Ada та іншу іноземну та вітчизняну техніку та зброю.

Майже без змін залишилося фінансування будівництва та купівлі житла для військових, а також витрати на транспортні потреби армії.

А витрати на утилізацію боєприпасів навіть зменшилися майже на півмільярда гривень.

Отож, чи потрібен цей Закон вирішать народні обранці…

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ
до Проекту Закону України “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо збільшення фінансування Збройних Сил України шляхом зарахування військового збору до спеціального фонду Державного бюджету України”
Чинна редакція Бюджетного кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 50 – 51, ст. 572)Запропонована редакція Бюджетного кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 50 – 51, ст. 572)
Стаття 29. Склад доходів Державного бюджету України … 2. До доходів загального фонду Державного бюджету України (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) належать: … 1-2) військовий збір, що сплачується (перераховується) згідно з пунктом 16-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України; … 3. Джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) є: … 12-1) кошти від реалізації розвідувальними органами України надлишкового озброєння, військової та спеціальної техніки, нерухомого військового майна; Відсутній.   13) надходження в рамках програм допомоги і грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ;          …Стаття 29. Склад доходів Державного бюджету України … 2. До доходів загального фонду Державного бюджету України (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) належать: … Виключити.              … 3. Джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 67-1 цього Кодексу) є: … 12-1) кошти від реалізації розвідувальними органами України надлишкового озброєння, військової та спеціальної техніки, нерухомого військового майна;\ 12-2) військовий збір, що сплачується (перераховується) згідно з пунктом 16-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України; 13) надходження в рамках програм допомоги і грантів Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ; …  
Стаття 30. Склад видатків та кредитування Державного бюджету України … 4. Кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 та частини третьої цієї статті цього Кодексу, спрямовуються відповідно на: …. 23) здійснення розвідувальної діяльності розвідувальних органів України (за рахунок джерел, визначених пунктом 12-1 частини третьої статті 29 цього Кодексу). Відсутній.    Стаття 30. Склад видатків та кредитування Державного бюджету України … 4. Кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 та частини третьої цієї статті цього Кодексу, спрямовуються відповідно на: …. 23) здійснення розвідувальної діяльності розвідувальних органів України (за рахунок джерел, визначених пунктом 12-1 частини третьої статті 29 цього Кодексу). 23-1) забезпечення діяльності Збройних Сил України, здійснення закупівлі та модернізації військової техніки (за рахунок джерел, визначених пунктом 12-2 частини третьої статті 29 цього Кодексу).  
У разі прийняття цей Закон набере чинності з 1 квітня 2022 року, крім пункту 2 розділу ІІ цього Закону, що набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Кабінету Міністрів України у місячний строк з дня опублікування цього Закону підготувати і подати на розгляд Верховної Ради України проект закону про внесення змін до Державного бюджету України на 2022 рік щодо зарахування військового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.

Читайте також про:

На правах реклами:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.