Бізнес-спільноти за оновлення законодавства: ключові загрози

Інновація ІТ – UkraineInvest Guide – інвестиційний гаджет – путівник для іноземних інвесторів
24.09.2020
Законопроект №4065-1 щодо зменшення тиску контролюючих органів на платників податків
24.09.2020
Show all
Бізнес-спільноти за оновлення законодавства: ключові загрози

Пошук / Search

Бізнес-спільноти за оновлення законодавства: ключові загрози

Бізнес-асоціації закликають Кабінет міністрів України та Верховну Раду України вжити комплекс протиепідемчних та антикризових заходів, які вони напрацювали.

У цій надскладній ситуації вважають за доцільне реалізувати такий комплекс заходів:

  1. Терміново розпочати підготовку медичної системи у регіонах із найбільшими показниками динаміки захворювань до масштабного тестування всього дорослого населення, залучити до його проведення студентів-медиків і волонтерів, орієнтовно у грудні провести тестування у цих регіонах всього населення від 10 років за рахунок коштів держбюджету та забезпечити контрольоване ізолювання всіх із виявленими позитивними результатами тестування. Готувати решту регіонів до виконання такої роботи у січні 2021 з урахуванням досвіду перших регіонів. Залучати, у разі необхідності, підприємців галузей IT, телекомунікацій, охорони до робіт із посилення та підвищення ефективності контролю на вказаних територіях за дотриманням правил карантину та режиму ізоляції.
  2. Забезпечити ефективну ізоляцію виявлених випадків, значно посилити відповідальність за порушення режиму ізоляції.Скоротити час самоізоляції: замість 14 днів –  10 днів, як у більшості країн ЄС . Це пришвидшить повернення економічно активного населення до звичної діяльності.
  3. За кілька тижнів перейти від “карантину вихідного дня” до “адаптивного карантину”, який має запроваджуватися в областях відповідно до динаміки нових випадків зараження та кількості вільних ліжок у лікарнях. Зосередити увагу на закладах, які згідно з останніми дослідженнями вчених Стенфорду, несуть найвищу загрозу поширення вірусу: ресторани, бари, клуби, релігійні організації, фітнес-центри.

Абсолютно неприпустимим є обмеження торгівлі у грудні 2020 року – це ключовий місяць для сектору торгівлі:

1. Розробити для торгівлі чіткі і жорсткі критерії дотримання санітарних норм, закривати всі підприємства, хто їх не дотримується. Також повинна бути чітка комунікація для бізнесу: “працюватимеш тільки за санітарними правилами, інакше будеш закритий”.

2. Протягом двох тижнів до початку масового тестування (і після нього) проводити максимальну кількість тестувань, відстежувати та тестувати всі контакти хворих, забезпечити повноцінний доступ громадян до тестування за рахунок коштів держбюджету, пришвидшити отримання результатів тестів та ефективно ізолювати всіх інфікованих.

3. Вакцини є ключовими для мінімізації поширення вірусу. Потрібно терміново розпочати процес закупівлі та підготовки до вакцинації громадян, у першу чергу груп ризику – зокрема, лікарів, людей похилого віку, працівників торгівлі тощо.

4. Посилювати спроможність медичної системи, що вже робиться владою, проте, на думку фахівців, недостатньо швидко, – зокрема:

  • розгортати додаткові приміщення для приймання хворих, додаткові ліжко-місця,  обладнані киснем.
  • покращити оснащення медзакладів та захист медичних працівників – медичний персонал має бути повноцінно забезпечений засобами індивідуального захисту, бути добре вмотивованим, мати соціальні гарантії та страховку;
  • покращити доступ та охоплення населення послугами, які допоможуть ефективно впливати на захворюваність гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Внести відповідні додаткові послуги у гарантований пакет, який оплачується за кількісним нормативом, передбачити додаткове фінансування. Ефективна робота первинної медичної допомоги значно б сприяла профілактиці, виявленню та супроводу лікування гострої респіраторної хвороби COVID-19. Цей процес вже розпочато, проте необхідно його суттєво пришвидшити.

5. Паралельно з рутинним епіднаглядом налагодити дозорний епіднагляд, включити COVID-19 і розширити сезонність, суттєво збільшити кількість сайтів для нагляду, з акцентом на амбулаторні сайти.

6. Вжити заходів для зменшення кількості випадків  зараження медичного персоналу та відвідувачів лікарень. Склалася загрозлива ситуація із захворюванням лікарів – зокрема, через погану організацію «чистих» та «заражених» зон, через самозараження. І в державних, і в приватних лікарнях в одному приміщенні чекають на тест ті, хто має симптоми ковіду, і цілком здорові люди, які повинні пройти тест, тому що заїхали у країну.

7. Забезпечити регулярне (раз на місяць) тестування випадкової репрезентативної вибірки, незалежно від наявності симптоматики, тестами на антитіла, для розуміння справжньої кількості інфікованих, реального рівня смертності від нового вірусу та відповідного коригування загальної стратегії боротьби з вірусом.

8. Стимулювати переведення офісів на дистанційну роботу – мінімум 3 дні з 5. Насамперед, це стосується державних і комунальних закладів. Це розвантажить транспорт, знизить можливості зараження.

9. Розпочати запровадження системних змін у роботі громадського транспорту: зокрема, визначити короткий список міст у статусі червоної зони, де місцева влада готова до тісної співпраці з урядом налагодити нові механізми управління роботою громадського транспорту в умовах карантинних обмежень – зокрема, забезпечити 100% ефективного контролю за обмеженням доступу до транспорту для хворих і потенційно хворих.

Негативний вплив на бізнес внаслідок запровадження “карантину вихідного дня” необхідно якнайшвидше компенсувати за допомогою наступних заходів:

  1. Запровадити кредитні канікули для бізнесу: позичальники не платять відсотки, банки отримують компенсацію від держбюджету. Забороняються штрафи, пеня, дострокові стягнення кредитів тощо.
  2. Продовжити на 2021 рік право органів місцевого самоврядування приймати рішення про внесення змін до прийнятого рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів щодо зменшення ставок єдиного податку.
  3. Забезпечити компенсацію витрат підприємств на зарплатні податки та збори (ЄСВ та ПДФО), які потрапляють під дію “карантину вихідного дня” у прив’язці до кількості працівників підприємств. Такі компенсації мають діяти за основним КВЕДом: нехарчова роздрібна торгівля, побутові послуги, індустрія гостинності (готелі, ресторани, туризм тощо), культура та спорт.
  4. Форс-мажор: дозволити Торгово-промисловій палаті України видавати сертифікати про форс-мажор тим, хто потрапив під дію “карантину вихідного дня”.
  5. Забезпечити компенсацію витрат роботодавців на тестування співробітників.
  6. Запровадити податкові канікули: “канікули” зі сплати ЄСВ для ФОП, закладів культури та ще низки категорій підприємств, а також “канікули” зі сплати податків на землю і нерухомість на 4-й квартал 2020.

Представники бізнесу закликають Кабінет Міністрів та Парламент розглянути та врахувати надані пропозиції, фахівці УРБ готові взяти участь в обговоренні зазначених заходів та надати допомогу у реалізації частини з них.

До карантину вихідного дня бізнес-спільнота резюмувала наступне.

Українська рада бізнесу узагальнила ключові моменти, які необхідно усунути для розвитку бізнесу та економіки України.

Більше 100 бізнес-асоціацій малого й середнього бізнесу, усвідомлюючи спільну відповідальність за збереження та сталий розвиток економіки України, звернулись до керівництва держави з першочерговою реалізацією завдань, визначених бізнес-об’єднаннями як ключові пріоритети на цей рік.



1.Проведення судової реформи.

  • Повне перезавантаження Вищої ради правосуддя. Міжнародні експерти мають увійти до складу конкурсної комісії, яка відбиратиме найкращих кандидатів до ВРП і подаватиме їх на затвердження суб’єктам призначення. Конкурсна комісія має складатись із міжнародників, представників громадськості та суддів у рівних частинах.
  • Формування нового складу Вищої кваліфікаційної комісії на конкурсних засадах поза будь-яким контролем ВРП незалежною конкурсною комісією з вирішальною роллю міжнародних експертів. Забезпечити незалежність ВККС від ВРП.
  • ОАСК і Київський окружний адміністративний суд мають бути реорганізовані в один окружний суд із конкурсною процедурою його формування.

Вже є перші позитивні зрушення у цьому питанні: зареєстровано оптимальний проект закону №3711-1, який передбачає перезавантаження ВРП та створення незалежної ВККС, а також підписано Меморандум із ЄС.

Також зазначаємо, що судова система вже демонструє перші ознаки оздоровлення: на цей час працює ефективний Вищий Антикорупційний суд та оновлено Верховний суд України – які демонструють всі ознаки незалежного правосуддя.

2. Продовження та реалізація інституційної реформи податкової та митної служб:

  • запровадження персональної відповідальності співробітників;
  • ризик-орієнтованого підходу до перевірок;
  • проведення відкритих конкурсів на керівні посади;
  • встановлення конкурентних заробітних плат співробітникам;
  • створення єдиного органу з розслідування економічних злочинів, ліквідацію податкової міліції та інших економічних підрозділів правоохоронних органів.

Відповідний проект закону (№3087д) вже прийнято за основу, проте необхідне доопрацювання до другого читання – зокрема, щодо підпорядкування Кабінету міністрів України, суттєвого посилення аналітичного блоку, однозначної передачі всіх економічних злочинів Бюро економічної безпеки, забезпечення участі громадськості у Конкурсній комісії. Також необхідне прийняття супутнього проекту №3959 та недопущення прийняття шкідливого №3959-1.



3. Забезпечити оновлення податкового та митного законодавства:

  • заміна корупційного податку на прибуток інноваційним податком на виведений капітал для всіх підприємств;
  • зниження податкового навантаження на фонд оплати праці;
  • деофшоризація економіки;
  • збереження спрощеної системи оподаткування та мінімізація зловживань нею;
  • сприяння мікро- і малому підприємництву;
  • запровадження механізму податкової субсидії на фінансування громадських організацій і політичних партій тощо;
  • запроваджено прозору електронну чергу на митне оформлення, яка би працювала за принципом First In-First Out;
  • на заміну тотальному огляду запровадження вибіркового контролю товарів всіма суміжними службами виключно за принципом аналізу ризиків;
  • забезпечення уніфікації митних зборів;
  • комплементація правил спільної транзитної процедури ЄС/ЄАВТ;
  • загальноєвропейська електронна транзитна система (NCTS) та інші сучасні технології контролю за доставкою товарів;
  • забезпечення повноцінного обміну інформацією з іншими країнами і створення дієвого механізму автоматизованого порівняння відповідних документів та митної вартості товарів, яка в них зазначена;
  • унеможливлення використання поштових каналів для постачання контрабандних товарів.

4. Запровадження сучасного трудового права:

  • свобода трудового договору;
  • спрощення адміністрування звітності;
  • спрощення документального оформлення працівника.

5. Демонополізувати ринки тепло- та енергопостачання, забезпечити рівність доступу учасників суміжних ринків до товарів та послуг природних монополій – зокрема, електромереж та приватної тяги:

  • Визначити кросс-галузеві монополії на ринку вугілля та електроенергії і умови їх примусового поділу, стимулювати видобуток газу та спрощення доступу у сфері газовидобутку.
  • Терміново спроєктувати та побудувати вставки постійного струму з метою забезпечення вільного обміну електроенергією з країнами Європейського Союзу та обмеження монополії на ринку електроенергії. Забезпечити публічне звітування Міністерством енергетики та вугільної промисловості України про статус впровадження заходів із синхронізації електромережі.
  • Забезпечити екологічність енергетичної галузі шляхом створення системи публічного моніторингу викидів великих спалювальних установок, розробки та втілення квот, плану зменшення викидів тощо.
  • Забезпечити постійний доступний та достатній фінансовий ресурс для реалізації енергоефективних проектів в індивідуальних та багатоквартирних будинках.

6. Сприяти детінізації економіки:

  • ухвалення оптимального проекту закону щодо детінізації ринку оренди с/г землі – №3131-1 або 3131-д;
  • зміна моделі тотальної фіскалізації 2 та 3 груп платників ЄП на фіскалізацію виключно ризикових категорій платників, визначених на основі товарних груп та розміру торгової площі;
  • повноцінна та своєчасна імплементація моделі “кешбек для споживача” у фіскалізованій торгівлі;
  • удосконалення законодавства щодо програмних РРО з метою спрощення використання та адміністрування;
  • зменшення дискреційних повноважень податкових органів, які сприятимуть корупції та тінізації бізнесу. прийняти проєкт закону №4065 із врахуванням до другого читання пропозицій білого бізнесу.



7. Забезпечити підвищення експертності при аналізі регуляторного впливу нормативних актів:

  • законодавчо забезпечити максимальну участь зацікавлених сторін на етапі формування регуляторного акту;
  • забезпечити недопущення прийняття тих нормативно-правових актів, що запроваджують необґрунтовані бар’єри для ведення бізнесу, погіршують умови ведення бізнесу, створюють нерівні умови для учасників ринку.

Читайте також про:

Президентські законопроекти 4429, 4430 та 4431 про підтримку бізнесу під час карантину: аналіз

Що уряд має зробити для бізнесу в умовах Covid-19

Допомога бізнесу по частковому безробіттю в умовах Covid-19: проект Міністерства економіки

Бізнес проти чергових змін до ПКУ 2021: законопроект 4101 збільшує податковий тиск

Для бізнесу з 1 жовтня 2020 року Приватбанк знизить тарифи на обслуговування

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *