Банківські установи розкриватимуть банківську таємницю на вимогу ДПСУ: новий законопроект

Українська влада збільшить фінансові позики у 2021 році
17.09.2020
Індексація пенсії в 2021 році: визначена дата
17.09.2020
Show all
Банківські установи розкриватимуть банківську таємницю на вимогу ДПСУ: новий законопроект

Пошук / Search

Банківські установи будуть розкривати банківську таємницю на вимогу ДПСУ: новий законопроект

Постанова правління НБУ №18

Законопроектом, зараєстровний в ВРУ 8 вересня 2020 року за №4073 вносяться зміни до порядку розкриття банківської таємниці.

16 лютого 2021 року Законопроект 4073 включено до порядку денного.
Запропоновано дозволити розкривати банківську таємницю на письмову вимогу ДПСУ щодо операцій за рахунками конкретної юрособи, ФОП чи фізособи зі зазначенням контрагентів та призначень платежів.

На сьогодні розкриття банківської таємниці податківцям дозволено лише у двох випадках:

  • на їх письмову вимогу щодо наявності банківських рахунків;
  • у випадках та в обсязі, визначених Угодою між Урядом України та Урядом США для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США “Про податкові вимоги до іноземних рахунків” (FATCA) та іншими міжнародними договорами, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов’язковість яких надана ВРУ, або укладеними на їх підставі міжвідомчими договорами. Порядок розкриття такої інформації встановлюється НБУ.

Голова Ради НБУ вважає, що перегляд підходів до розкриття інформації щодо банківських та інших фінансових рахунків дозволить Україні приєднатися до понад 100 країн-підписантів угоди про автоматичний обмін фінансовою інформацією за єдиним стандартом ОЕСР.

Цє актуальним загальносвітовим трендом, який поступово, але незворотньо, перетворює інститут банківської таємниці в атрибут минулого.

За словами Богдана Данилишина необхідно комплексно переглянути підходи до визначення банківської таємниці та розширити можливості не лише правоохоронних, але і податкових органів в отриманні доступу до рахунків економічних суб’єктів. Цей крок уможливить подальший рух у напрямі зниження рівня тінізації економіки та стимулюватиме звуження можливостей для суб’єктів економічної діяльності уникати оподаткування, тим самим забезпечуючи рівні умови конкуренції на ринку.

Проте, Національний Банк України просить профільний комітет Верховної Ради не підтримувати створення єдиного реєстру рахунків фізосіб і юросіб та індивідуальних банківських сейфів.

Створення зазначеного реєстру передбачене Законопроектом №4135 “Про засади антикорупційної політики на 2020-2024 роки”.
5 листопада Верховна Рада ухвалила документ у першому читанні, за яким реєстр планується надати правоохоронним та контролюючим органам.

Національний банк України вважає, що пропонований законопроектом спосіб отримання правоохоронними та контролюючими органами інформації, яка становить банківську таємницю, фактично означатиме нівелювання інституту такої таємниці. Як наслідок, це може призвести до погіршення стану захисту приватної інформації та зниження довіри до банківської системи.

Сьогодні підстави та порядок розкриття банківської таємниці на вимогу правоохоронних та контролюючих органів чітко визначені Законом України “Про банки і банківську діяльність”.

Під час доопрацювання законопроекту до другого читання Національний банк України запропонував народним обранцям виключити положення про створення такого реєстру, безпосередній доступ до якого передбачається надати правоохоронним та контролюючим органам.


За результатами проведених спільних заходів Міністерства юстиції та Національного банку України, а також досягнутих в ході них домовленостей, Нацбанком внесено зміни до Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці, затверджених постановою Правління НБУ від 14.07.2006 р. №267, які набули чинності 16 лютого 2021.

Інформація, яку надаватимуть банки на вимогу виконавців стосовно наявності, стану рахунків боржника відтепер в обов’язковому порядку повинна містити номери рахунків, відкритих боржником у банку, а також суми коштів, які наявні на таких рахунках.

Зазначені зміни не лише значно полегшать та прискорять роботу виконавців, а й стануть підставою для запровадження автоматизації такого процесу.

У зв’язку з цим наразі Мін’юстом розробляються зміни до відповідних нормативно-правових актів, прийняття яких найближчим часом надасть можливість автоматизувати процес отримання виконавцями номерів рахунків боржників – фізичних осіб та сум коштів, які наявні на таких рахунках.


Державні виконавці отримали допуск до інформації про номери банківських рахунків боржників та залишок коштів на них

За даними Мін’юсту, з 16 лютого 2021 року набула чинності постанова правління Національного банку №18, якою внесені зміни до правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці. Про це повідомив заступник міністра юстиції Андрій Гайченко.

Інформація, яку надаватимуть банки на вимогу держвиконавців стосовно наявності, стану рахунків боржника відтепер в обов’язковому порядку повинна містити номери банківських рахунків боржників, а також залишків коштів на них.

Ці зміни не лише значно полегшать та прискорять роботу виконавців, а й стануть підставою для запровадження автоматизації такого процесу.

Наразі Мін’юстом розробляються зміни до відповідних нормативно-правових актів, прийняття яких найближчим часом надасть можливість автоматизувати процес отримання виконавцями номерів рахунків боржників — фізичних осіб та сум коштів, наявних на цих рахунках.

Інформативно про боржників читайте в посиланні:

Податковий борг: боржники, статистика 2021

Податковий борг: боржники 2020

Новий єдиний Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку

«Звіт про заборгованість з оплати праці» з 2021 року за формою Держстату №3-борг (місячна)

Новий Законопроект 4589 про збільшення штрафу за умисну невиплату грошових зобов’язань із зарплати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат більше як за один місяць

Адміністративний збір: усі зміни в Законопроекті 4380

Законопроект №4065 щодо забезпечення збору даних для декларування окремих об’єктів оподаткування прийнято ВРУ у І читанні

Новий сервіс ДПС «Е-повернення» помилково сплаченого боргу та боргової переплати в режимі 24/7 у 3 кліки

Інструменти стягнення податкового боргу: новий законопроект ДПСУ

Процедура повернення помилково сплаченого боргу та боргової переплати

Усе про податкові вимоги платників податків та податкову заставу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *