На сьогодні розкриття банківської таємниці податківцям дозволено лише у двох випадках:
Голова Ради НБУ вважає, що перегляд підходів до розкриття інформації щодо банківських та інших фінансових рахунків дозволить Україні приєднатися до понад 100 країн-підписантів угоди про автоматичний обмін фінансовою інформацією за єдиним стандартом ОЕСР.
Цє актуальним загальносвітовим трендом, який поступово, але незворотньо, перетворює інститут банківської таємниці в атрибут минулого.
За словами Богдана Данилишина необхідно комплексно переглянути підходи до визначення банківської таємниці та розширити можливості не лише правоохоронних, але і податкових органів в отриманні доступу до рахунків економічних суб’єктів. Цей крок уможливить подальший рух у напрямі зниження рівня тінізації економіки та стимулюватиме звуження можливостей для суб’єктів економічної діяльності уникати оподаткування, тим самим забезпечуючи рівні умови конкуренції на ринку.
Проте, Національний Банк України просить профільний комітет Верховної Ради не підтримувати створення єдиного реєстру рахунків фізосіб і юросіб та індивідуальних банківських сейфів.
Національний банк України вважає, що пропонований законопроектом спосіб отримання правоохоронними та контролюючими органами інформації, яка становить банківську таємницю, фактично означатиме нівелювання інституту такої таємниці. Як наслідок, це може призвести до погіршення стану захисту приватної інформації та зниження довіри до банківської системи.
Сьогодні підстави та порядок розкриття банківської таємниці на вимогу правоохоронних та контролюючих органів чітко визначені Законом України “Про банки і банківську діяльність”.
Під час доопрацювання законопроекту до другого читання Національний банк України запропонував народним обранцям виключити положення про створення такого реєстру, безпосередній доступ до якого передбачається надати правоохоронним та контролюючим органам.
Зазначені зміни не лише значно полегшать та прискорять роботу виконавців, а й стануть підставою для запровадження автоматизації такого процесу.
У зв’язку з цим наразі Мін’юстом розробляються зміни до відповідних нормативно-правових актів, прийняття яких найближчим часом надасть можливість автоматизувати процес отримання виконавцями номерів рахунків боржників – фізичних осіб та сум коштів, які наявні на таких рахунках.
Інформація, яку надаватимуть банки на вимогу держвиконавців стосовно наявності, стану рахунків боржника відтепер в обов’язковому порядку повинна містити номери банківських рахунків боржників, а також залишків коштів на них.
Ці зміни не лише значно полегшать та прискорять роботу виконавців, а й стануть підставою для запровадження автоматизації такого процесу.
Наразі Мін’юстом розробляються зміни до відповідних нормативно-правових актів, прийняття яких найближчим часом надасть можливість автоматизувати процес отримання виконавцями номерів рахунків боржників — фізичних осіб та сум коштів, наявних на цих рахунках.
Інформативно про боржників читайте в посиланні:
Податковий борг: боржники, статистика 2021
Податковий борг: боржники 2020
Новий єдиний Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку
«Звіт про заборгованість з оплати праці» з 2021 року за формою Держстату №3-борг (місячна)
Адміністративний збір: усі зміни в Законопроекті 4380
Інструменти стягнення податкового боргу: новий законопроект ДПСУ
Процедура повернення помилково сплаченого боргу та боргової переплати
Усе про податкові вимоги платників податків та податкову заставу