16 листопада 2020 року у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону 4380 “Про адміністративний збір”, який передбачає впорядкування відносин у сфері плати за надання адміністративних послуг, забезпечення прозорості цих відносин, а також підтримання сталого та якісного надання адміністративних послуг за рахунок обґрунтованих розмірів адміністративного збору, визначає засади та порядок встановлення плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору), визначення розмірів адміністративного збору, врегульовує порядок його сплати та інші, пов’язані відносини.
Законопроектом вводиться чітке визначення терміну «адміністративний збір» – встановлений законодавством у грошовому вимірі збір, що сплачується суб’єктом звернення за надання йому/їй адміністративної послуги.
Якщо законопроект буде прийнято, то Закон набере чинності з 1 липня 2021 року.
Передбачається на законодавчому рівні визначити єдині засади і критерії платності та безплатності адмінпослуг, порядок визначення конкретних розмірів адміністративного збору, процедуру його сплати.
Основні завдання законопроекту 4380:
З передбаченими розмірами адміністративного збору за конкретні адмінпослуги можна ознайомитись у додатку до запропонованого Закону «Перелік базових адміністративних послуг та прирівняних до них дій з розмірами плати за їх надання (адміністративних зборів)».
Оплата
Оплата буде проводитись через банківські установи.
Якщо у населеному пункті відсутні установи, які надають банківські послуги, організувати приймання готівки просто на місці надання адміністративних послуг.
Персонал суб’єкта надання адміністративних послуг або ЦНАП (включаючи територіальний підрозділ або віддалене робоче місце адміністратора) зможе здійснювати самостійне касове обслуговування суб’єктів звернення у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Передбачена вимога єдиного платежу – збору за будь-яку адмінпослугу (за потреби з подальшим розщепленням цього платежу між різними надавачами та залученими суб’єктами). Тобто сплачуватимемо за будь-які адмінпослуги ми скоріш за все на єдиний рахунок.
Безоплатні послуги
Безоплатними будуть адміністративні послуги у сфері соціального захисту населення, пенсійні послуги, послуги для неповнолітніх осіб (в т.ч. перший паспорт громадянина України, реєстрація місця проживання) та осіб, які потребують особливого захисту.
Прямо передбачено, що на безоплатній основі також надаються такі адміністративні послуги:
Підвищений розмір адміністративного збору
Одночасно з безоплатними послугами передбачено й підвищення розміру адміністративного збору, зокрема за «терміновість» (за запитом заявника):
Також адміністративний збір може бути встановлений у підвищеному розмірі, якщо суб’єктом звернення порушуються визначені законодавством строки для звернення за відповідною адміністративною послугою, або у випадках втрати документів (крім ситуацій, пов’язаних з надзвичайними ситуаціями).
Плата за реєстрацію бізнесу
Для бізнесу суттєва зміна – це введення (повернення) плати за ФОП та юросіб. Це зумовлено тим, що безоплатна реєстрація суб’єктів господарювання насправді має негативні наслідки для бізнесу. Зокрема, послуга з реєстрації бізнесу забезпечена в ОМС державними реєстраторами на 40% гірше, ніж реєстрація нерухомості, тобто доступність до цих послуг є на порядок меншою. За експертними оцінками ключова причина тут саме неготовність ОМС нести тягар витрат на державних реєстраторів, без умови компенсації відповідних витрат. Водночас законопроєкт пропонує помірні адмінзбори за реєстрацію (в діапазоні 100-200 грн), і зменшення адмінзбору «за внесення змін».
Поки на початок 2021 року законопроект 4380 опрацьовується Комітетами, розглянемо фактичні зміни в адміністративному зборі з 01 січня 2021 року за результатами збільшення прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» прожитковий мінімум для працездатних осіб на 01 січня 2021 року становить 2270 гривень.
Адміністративний збір за проведення реєстраційних дій та за надання інформації з Державного реєстру прав справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб та округлюється до найближчих 10 гривень.
Стаття 34 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлює адміністративний збір у таких розмірах:
Вид дії, за яку стягується плата | Розмір адміністративного збору від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлених на 01 січня 2021 року | Строк виконання | Округлена сума, грн. |
За державну реєстрацію права власності (у тому числі довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов’язань) | 0,1 | 5 робочих днів | 230,00 |
1 | 2 робочих дні | 2 270,00 | |
2 | 1 робочий день | 4 540,00 | |
5 | 2 години | 11 350,00 | |
За державну реєстрацію інших речових прав, похідних від права власності | 0,05 | 5 робочих днів | 110,00 |
0,5 | 2 робочих дні | 1 140,00 | |
1 | 1 робочий день | 2 270,00 | |
2,5 | 2 години | 5 680,00 | |
За державну реєстрацію обтяжень речових прав | 0,05 | в день реєстрації відповідної заяви | 110,0 |
За державну реєстрацію прав у результаті вчинення нотаріальних дій | 0,1 | в день реєстрації відповідної заяви | 230,00 |
За виправлення технічної помилки, допущеної з вини заявника | 0,04 | в день реєстрації відповідної заяви | 90,00 |
За отримання інформації з Державного реєстру прав (у паперовій формі) | 0,025 | в день реєстрації відповідної заяви | 60,00 за кожні 25 сторінок інформації |
За отримання інформації з Державного реєстру прав (у електронній формі) | 0,0125 | в режимі реального часу | 30,00 |
За отримання інформації адвокатами, нотаріусами (під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва) шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав | 0,04 | в режимі реального часу | 90,00 |
Читайте також про: